2
October
2020

Voorkom sociale isolatie, koffiepraat is belangrijker dan je denkt

Nu de nieuwe regels bekend zijn en thuiswerken niet meer een advies is, maar de norm, is het van groot belang dat werkgevers (blijven) zorgen voor een veilige omgeving voor hun medewerkers, zowel fysiek als psychologisch.

Wat gaat er goed, wat zijn de punten van verbetering en wat kunnen we van elkaar leren? Dit zijn vragen die we hebben gesteld aan Wencke, commercieel directeur van Great Place To Work, naar aanleiding van hun onderzoek naar goed werkgeverschap in tijden van COVID-19.

 

Allereerst, waarom vonden jullie het zo belangrijk om hier onderzoek naar te doen?

Wencke: ‘Bij Great Place To Work benadrukken wij dat de dialoog aangaan met je medewerkers essentieel is. Dat je in verbinding met je mensen moet blijven. Tijdens COVID en het vele thuiswerken is dit nog belangrijker geworden. Aangezien je elkaar van de één op de andere dag niet zomaar meer treft bij het koffiezetapparaat.

Aangezien verbinding en dialoog bij ons hoog in het vaandel staan, was dit onderzoek dus een hele logische stap. Daarnaast zijn wij ervan overtuigd dat het onderzoek organisaties direct helpt. We weten namelijk uit ervaring hoe belangrijk transparantie is, zeker in tijden van onzekerheid. Door dit onderzoek komen verbeterpunten aan het licht, die direct aangepakt kunnen worden.’

Wat waren belangrijke topics van het onderzoek?

Wencke: ‘De dialoog met de medeweker, ook nu er geen fysiek contact is. Maar ook in hoeverre het management interesse toont in iemand als persoon en niet als medewerker. De transparantie vanuit de organisatie; worden belangrijke organisatieveranderingen gedeeld? Ook als deze veranderingen negatief zijn?

Maar ook hele praktische zaken zijn aan bod gekomen, om organisaties direct handvatten te geven om te verbeteren, zoals de werk-privébalans. Thuiswerkers met rondlopende kinderen, hoe gaat dat? En hoe kunnen we deze thuissituatie dan beter maken.

Zaken als betrokkenheid en verbondenheid met collega’s zijn de revue gepasseerd. Mensen hebben nu eenmaal behoefte aan koffiepraat, om te ontladen of de afleiding op te zoeken. Je zult het misschien zelf ook wel herkennen, bij een online meeting kom je al vrij snel to-the-point. Maar ook hier is het zo belangrijk om de ‘social talk’ erin te houden.’  

 

Wat waren opvallende uitkomsten van het onderzoek?

Wencke: ‘De meeste organisaties, die bij ons hebben gemeten, hebben het best goed op orde. Opvallend en veel voorkomend was de vraag hoe de cultuur bewaard kon worden en het teamgevoel versterkt, terwijl alles – of veel-  digitaal plaatsvindt.

Naast de Covid-19 survey hebben organisaties ook nog meegedaan aan ons reguliere Trust Index onderzoek waarin vertrouwen wordt gemeten: hierin vonden wij het opvallend dat sommige organisaties zelfs hoger scoorden dit jaar, en dat in tijden van crisis. Met name bij onderdelen als vertrouwen, transparantie en het feit dat het management duidelijk maakt wat de verwachtingen zijn, scoorden organisaties hoger.

Enigszins te verklaren aangezien in deze tijd het management bijna verplicht wordt om in te checken en transparant te zijn. Je bent namelijk wel “gefaald” als CEO als je niks van jezelf hebt laten horen tijdens de crisis.’

 

De uitkomsten van het onderzoek laten zien dat de uitdaging vooral ligt bij verbondenheid, focus en energie tijdens het thuiswerken. Dit zijn geen onbelangrijke factoren om je werk op een goede en plezierige manier uit te kunnen voeren.

In hoeverre gaat dit impact hebben, denk jij?

Wencke: ‘Ik denk wel dat dit impact gaat hebben. Maar het hangt ook heel erg af van wat er in het sociale leven gaat gebeuren. Of we weer een biertje met elkaar kunnen drinken, of niet.

De rol van de werkvloer gaat veranderen. We hebben nu eenmaal gemerkt dat we thuis kunnen werken. Ik vermoed dus dat het kantoor eerder een ontmoetingsplek wordt, waar men af en toe bij elkaar komt.

Waar je nu ook veel over hoort zijn burn-outs, omdat mensen het gevoel hebben dat ze nog van alles moeten. Dit is wel iets om voor te waken. Op kantoor loop je meer rondjes, heb je koffiepraat, klap je je laptop dicht om de trein te halen. Als je thuis werkt kun je bij wijze van spreken direct vanuit je bed je eerste online meeting starten.  

Het is als werkgever dus heel belangrijk om hier bedachtzaam op te zijn en het te signaleren. En dat kan alleen als er contact is. Er zijn namelijk mensen die goed om kunnen gaan met thuiswerken, maar een heleboel ook niet. Of je hier mee om kunt gaan hangt natuurlijk ook af van je thuissituatie. Als werkgever heb je de plicht, vind ik, om hier je verantwoordelijkheid in te pakken. Om dit continu bespreekbaar te maken.

Ook als je merkt dat iemand aan het uitchecken is, te kijken welke oplossing er geboden kan worden. De keuze ligt nog altijd bij de medewerker, maar als werkgever kun je zorgen dat het goed is ingericht. Dat het mogelijk is om zaken aan te kaarten. Dat er ondersteuning is en medewerkers zich veilig genoeg voelen om hun dingen aan te kaarten bij hun manager.

En dat komt weer terug op cultuur, vertrouwen en veiligheid. Dat je het durft te uiten en daarmee sociale isolatie te voorkomen.

Zoals in jullie infographic staat zijn er bepaalde punten waar medewerkers blij mee zijn. Bijvoorbeeld met kleine presentjes en persoonlijke aandacht.

Waarom is dit zo belangrijk voor medewerkers denk je?

Wencke: ‘Ik denk dat het zorgt voor het gevoel dat men gezien en gehoord wordt. De attentie versterkt de persoonlijke boodschap. Enkel een flesje champagne, zonder boodschap of vorm van communicatie is niks. Een persoonlijke noot maakt het echt en geeft het betekenis.

Je kunt een fantastisch kantoorpand hebben met een pingpongtafel, maar als de cultuur en intentie van de pingpongtafel niet goed is; dan heb je er helemaal niks aan.

Je kunt hele mooie kernwaarden hebben, deze op de muurschrijven, maar als vervolgens niemand weet wat ze inhouden en betekenen dan heeft het weinig zin.

Hetzelfde geldt als je een fles champagne stuurt zonder enige vorm van aandacht, dan heeft dit geen zin. Een persoonlijk bericht van de CEO erbij en de fles champagne heeft ineens veel meer betekenis en waarde.

Als manager is je rol om je mensen in verbinding te houden. Je hoeft niet de oplossing te bieden, maar je kunt wel vragen: wat heb je nodig, wat kan ik voor je betekenen? De attenties versterken dit gevoel van verbinding en aandacht. Het zorgt dat de medewerkers weten dat er aan ze gedacht wordt. Maar bottom-line, hoe persoonlijker, hoe beter.’

 

Als laatste vraag: heb je een tip voorwerkgevers, op basis van de bevindingen van het onderzoek?

Wencke: ‘Blijf communiceren, ga de dialoog aan. Communicatie is essentieel, het zorgt namelijk voor transparantie en een gevoel van veiligheid. Mensen weten op deze manier waar ze aan toe zijn. En dan bieden wij als Great Place To Work een hulpmiddel. Doordat we gerichte vragen stellen is er voer voor dialoog. Deze dialoog die je voert met je medewerker gaat alleen nog maar meer een rol krijgen. Zorg er dus voordat er een klimaat gecreëerd wordt waarin de dialoog gevoerd kan worden.

Dat is de enige plicht die je hebt als werkgever: zorgen voor een psychologische en fysiek veilige werkomgeving.’

 

Wil je meer weten over het onderzoek of de Trust Index van Great Place To Work? Neem hier dan eens een kijkje.

WKR op orde? Download de WKR checklist!
download  →

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Bedankt! Je inschrijving is gelukt.
Oeps! Er is iets fout gegaan, probeer het later opnieuw.
P2P-verbetertrajecten: hoe krijg je grip en een efficiënt proces?
Ewald Schaap
Purchase-to-Pay Expert, Ewald Schaap Consulting
lees verder    →
Hoe krijg je iedereen mee in tijden van verandering? (deel 2)
Bas Wouters
Cialdini Method Certified Trainer
lees verder    →
Hoe krijg je iedereen mee in tijden van verandering? (deel 1)
Bas Wouters
Cialdini Method Certified Trainer
lees verder    →
Aandacht, waardering en slimmer belonen: zo groei je sneller met top talent
Remy Ludo Gieling
Hoofdredacteur MT & Sprout
lees verder    →
Gelukkige medewerkers, 5 tips om de code te kraken!
Florie Pronk
Promovenda bij het Erasmus Happiness Economics Research Organization
lees verder    →
Bookspot.nl & Pimm® slaan de handen ineen
Frits van der Laan
Senior Marketeer
lees verder    →
Hier moet je op letten in je beloningsbeleid, volgens Great Place to Work
Wencke Lorber
Commercieel Directeur, Great Place to Work
lees verder    →
WKR lastig? Niet als je het zelf goed regelt
Leo Huisman
Accountant, HLB Den Hartog
lees verder    →
Voor meest efficiënte resultaat: pak de koe bij de horens
Jolanda Maasakkers
Directiesecretaresse, SDK Vastgoed
lees verder    →
Stress tijdens de zakelijke feestdagen? Verleden tijd
Marcella van Dijk
Senior Office Manager, ICT Group
lees verder    →
Spend analyse: in Europa lopen we vijf jaar voor op inkoopgebied
Alexander Arsath Ro'is
Inkoopstrateeg a.i., Gemeente Schiedam
lees verder    →
De goede voornemens van de beste secretaresse van Nederland
Kelly Moerbeek
Executive assistant, NN Group
lees verder    →
Onverwacht voordeel van een kerstcadeau: een gemotiveerde werknemer
Henry Robben
Hoogleraar Marketing, Nyenrode Business Universiteit
lees verder    →
Tail spend: 'Op de kleintjes letten' gaat niet altijd vanzelf
Alef Burghouts
Value Solutions Consultant, Coupa Software
lees verder    →
Het verborgen belang van een zakelijk kerstcadeautje
Wouter Maat
Manager Purchasing & Category Development, Pimm® Solutions
lees verder    →
Het carrièrepad van de secretaresse van het jaar
Kelly Moerbeek
Executive Assistant, NN Group
lees verder    →
Efficiëntie: de beste secretaresse van Nederland deelt haar geheimen
Kelly Moerbeek
Executive Assistant, NN Group
lees verder    →
Tail spend management brengt technologie en businessbehoeften bij elkaar
Doede van Haperen
Chief Enthousiasm Officer, LAKRAN Procurement Professionals
lees verder    →
Wie is die nieuwe inkoper?
Caroline van den Bosch
Managing Partner, Emeritor
lees verder    →
Inzicht in kleine uitgaven levert grote besparingen op
Robert-Jan Meeks
Eigenaar, Optimeeks Inkoop Implementatie
lees verder    →
Hoe zorg je voor compliancy bij inkoopprocessen?
Ewald Schaap
P2P Consultant, Ewald Schaap Consulting
lees verder    →
Orderproces genegeerd in digitalisering administratie
Tim Schaefers
Algemeen Directeur, Esize
lees verder    →
Gebruikelijkheidstoets biedt speelruimte binnen de Werkkostenregeling
Leo Huisman
Accountant, HLB Den Hartog
lees verder    →
Wie staat werkelijk centraal? De klant of jouw organisatie?
Jeroen Volk
CEO, InvoiceSharing
lees verder    →
Hoe koppel je het MKB aan de multinational zonder gedoe?
Mark Scholten
Baaz Magazine
lees verder    →
Hoe krijg je iedereen mee in tijden van verandering? (deel 2)

Bas Wouters

Cialdini Method Certified Trainer
lees verder   →
Voor meest efficiënte resultaat: pak de koe bij de horens

Jolanda Maasakkers

Directiesecretaresse, SDK Vastgoed
lees verder   →
Spend analyse: in Europa lopen we vijf jaar voor op inkoopgebied

Alexander Arsath Ro'is

Inkoopstrateeg a.i., Gemeente Schiedam
lees verder   →
De goede voornemens van de beste secretaresse van Nederland

Kelly Moerbeek

Executive assistant, NN Group
lees verder   →
Wie staat werkelijk centraal? De klant of jouw organisatie?

Jeroen Volk

CEO, InvoiceSharing
lees verder   →
Stress tijdens de zakelijke feestdagen? Verleden tijd

Marcella van Dijk

Senior Office Manager, ICT Group
lees verder   →