22
October
2019

Gelukkige medewerkers, 5 tips om de code te kraken!

Investeren in werkgeluk. Een langetermijninvestering waarvan je het resultaat niet direct terugziet in de cijfers, maar die uiteindelijk groot effect gaat hebben, aldus Florie Pronk, promovenda bij het Erasmus Happiness Economics Research Organization (EHERO). ‘Voor de waaghalzen die het aandurven: ga op zoek naar jullie formule voor geluk. Probeer de code te kraken.’ Maar hoe doe je dit? In dit artikel geven we 5 tips voor gelukkige medewerkers.


TIP 1: zorg voor voldoende autonomie

Florie: ‘Wat je zou kunnen zeggen als je kijkt naar medewerkersgeluk of medewerkersbetrokkenheid, is dat het stimuleren van autonomie een belangrijk aspect is. Tot op welke hoogte kan ik zelf bepalen hoe ik mijn werk doe? Wanneer en waar kan ik mijn werk doen? En wat is mijn werk precies? Organisaties proberen diverse dingen die bij kunnen dragen aan het werkgeluk, waardoor concepten als thuiswerken ontstaan. Daarin is teveel autonomie ook weer niet bevorderlijk: het draait om balans. Organisaties nemen dit soort concepten gretig over om mensen de kans te geven te floreren. Het blijft echter eenzoektocht, waarin we als organisatie bereid moeten zijn om het maar gewoon te proberen.’

TIP 2: focus op de bevlogenheid van je medewerkers

Daarnaast wordt er momenteel bij EHERO veel onderzoek gedaan naar bevlogenheid. Florie: ‘De bevlogenheid van medewerkers gaat bijvoorbeeld over in hoeverre je enthousiast wordt van het werk, bruist van energie en daardoor in een bepaalde werkflow terecht komt. Dit zorgt ervoor dat bevlogenheid zowel goed is voor de medewerker als voor de werkgever, en het daarmee een belangrijk en relevant concept maakt om te bestuderen. Er zijn veel werkfactoren die samenhangen met bevlogenheid, waaronder bijvoorbeeld ‘person-job fit’. Wanneer een medewerker op zijn of haar plek zit en de juiste functie bekleedt, zal dit de bevlogenheid kunnen stimuleren. Daarnaast zijn sociale relaties op de werkvloer ook belangrijk voor de bevlogenheid van medewerkers.

TIP 3: let ook op de onderlinge relaties

Een wellicht verwacht maar toch erg belangrijk aspect in de mate van werkgeluk is onderlinge relaties op de werkvloer. Tussen collega’s maar ook van medewerker tot leidinggevende. Is er bijvoorbeeld voldoende steun vanuit de leidinggevende? Maar wordt er ook onderling, tussen collega’s, voldoende hulp geboden? Hierbij is het van belang dat een persoon zich fijn voelt in een organisatie. Waar bij het stimuleren van de bevlogenheid van medewerkers de person-job fit al werd aangehaald is ook de person-organization fit een pré. Is er een match tussen een persoon en de cultuur van de organisatie?

TIP 4: kraak je eigen code

Toch blijft geluk iets subjectiefs. Wanneer twee personen het cijfer 7 geven aan hun geluksgevoel, hoeft dit niet te betekenen dat zij hetzelfde gevoel van geluk ervaren. Een 7 kan voor de ene persoon een hele andere betekenis hebben dan voor de andere persoon. Een kant en klare handleiding voor gelukkige medewerkers is er dus (nog) niet. Florie: ‘Iets wat ik duidelijk probeer te maken aan organisaties: werkgeluk is hard werken. Het uitvinden wat wel en niet werkt is het beste wat je als organisatie kan doen. Dit om de bandbreedte zo klein mogelijk te maken en je als organisatie weet: als ik hier binnen blijf, dan zit ik goed. Wat ik al merk in het werkveld is dat steeds meer organisaties doordrongen raken van het feit dat er meer nodig is om een duurzame inzet van mensen te behouden. Het zijn niet alleen maar human resources, het zijn mensen die er werken. Steeds vaker wordt er op zoek gegaan naar de formule van geluk.'

TIP 5: geld maakt niet (altijd) gelukkiger

Het is bewezen dat het geven van persoonlijke aandacht en het belonen van medewerkers zorgt voor een hogere productiviteit. En dit belonen kan ook anders dan in de vorm van geld. Florie: ‘We komen er steeds meer achter dat het niet alleen om geld gaat, dat maakt ons niet per definitie het aller gelukkigst. Als je het hebt over een beloningsbeleid, is het een goed idee om te kiezen voor een individueel keuzebudget. Ook weer in het kader van autonomie. Dat iemand zelf kan bepalen in welke vorm zij hun welverdiende beloning ontvangen.’ Een klein gebaar, in de vorm van een bloemetje of cadeaubon kan al zoveel goeds doen. Het gaat hier om de person-extra-fit. Het feit dat je als medewerker gezien wordt, er naar je geluisterd wordt, je eigen voorkeuren aan kan geven en hier ook naar wordt gehandeld.

EHERO

EHERO is een interdisciplinair onderzoeksorganisatie verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Verschillende wetenschappen zoals economie, psychologie en sociologie worden gecombineerd om een gelukswetenschap te formuleren. Waarbij er ook nauw wordt samengewerkt met mensen in het werkveld. Florie: ‘we gaan ervan uit dat we met elkaar meer geluk kunnen ervaren, maar het is een proces met vallen en opstaan.’ EHERO doet onderzoek naar de algehele levenssatisfactie van mensen. Hoeveel voldoening geeft jouw leven jou als je dit over z’n geheel zou bekijken? Zowel cognitief als affectief. Het geluk op de werkvloer is hier dus een onderdeel van. Zeker niet onbelangrijk, aangezien de meeste mensen in hun leven meer tijd doorbrengen met hun collega’s dan met hun partner.

Je medewerkers op de juiste manier belonen?

Pimm® is opgericht met het doel dat iedereen persoonlijke aandacht verdient. Via de Pimm® cadeaushop laat je de medewerkers zelf een passende attentie kiezen.Centraal geregeld via één gebruiksvriendelijk platform, waarbij alles volgensde WKR wordt geregistreerd en alle bestellers worden ontzorgd. Want het geven van een cadeautje, moet wel leuk blijven!

Wil je weten hoe andere organisaties het beloningsbeleid hebben ingericht? Lees hier hoe Vodafone Ziggo hun Pimm® cadeaushop hebben ingericht.

WKR op orde? Download de WKR checklist!
download  →

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Bedankt! Je inschrijving is gelukt.
Oeps! Er is iets fout gegaan, probeer het later opnieuw.
Bookspot.nl & Pimm® slaan de handen ineen
Frits van der Laan
Senior Marketeer
lees verder    →
Hier moet je op letten in je beloningsbeleid, volgens Great Place to Work
Wencke Lorber
Commercieel Directeur, Great Place to Work
lees verder    →
WKR lastig? Niet als je het zelf goed regelt
Leo Huisman
Accountant, HLB Den Hartog
lees verder    →
Voor meest efficiënte resultaat: pak de koe bij de horens
Jolanda Maasakkers
Directiesecretaresse, SDK Vastgoed
lees verder    →
P2P-verbetertrajecten: hoe krijg je grip en een efficiënt proces?
Ewald Schaap
Purchase-to-Pay Expert, Ewald Schaap Consulting
lees verder    →
Stress tijdens de zakelijke feestdagen? Verleden tijd
Marcella van Dijk
Senior Office Manager, ICT Group
lees verder    →
Spend analyse: in Europa lopen we vijf jaar voor op inkoopgebied
Alexander Arsath Ro'is
Inkoopstrateeg a.i., Gemeente Schiedam
lees verder    →
De goede voornemens van de beste secretaresse van Nederland
Kelly Moerbeek
Executive assistant, NN Group
lees verder    →
Onverwacht voordeel van een kerstcadeau: een gemotiveerde werknemer
Henry Robben
Hoogleraar Marketing, Nyenrode Business Universiteit
lees verder    →
Tail spend: 'Op de kleintjes letten' gaat niet altijd vanzelf
Alef Burghouts
Value Solutions Consultant, Coupa Software
lees verder    →
Het verborgen belang van een zakelijk kerstcadeautje
Wouter Maat
Manager Purchasing & Category Development, Pimm® Solutions
lees verder    →
Het carrièrepad van de secretaresse van het jaar
Kelly Moerbeek
Executive Assistant, NN Group
lees verder    →
Efficiëntie: de beste secretaresse van Nederland deelt haar geheimen
Kelly Moerbeek
Executive Assistant, NN Group
lees verder    →
Tail spend management brengt technologie en businessbehoeften bij elkaar
Doede van Haperen
Chief Enthousiasm Officer, LAKRAN Procurement Professionals
lees verder    →
Wie is die nieuwe inkoper?
Caroline van den Bosch
Managing Partner, Emeritor
lees verder    →
Inzicht in kleine uitgaven levert grote besparingen op
Robert-Jan Meeks
Eigenaar, Optimeeks Inkoop Implementatie
lees verder    →
Hoe zorg je voor compliancy bij inkoopprocessen?
Ewald Schaap
P2P Consultant, Ewald Schaap Consulting
lees verder    →
Orderproces genegeerd in digitalisering administratie
Tim Schaefers
Algemeen Directeur, Esize
lees verder    →
Gebruikelijkheidstoets biedt speelruimte binnen de Werkkostenregeling
Leo Huisman
Accountant, HLB Den Hartog
lees verder    →
Wie staat werkelijk centraal? De klant of jouw organisatie?
Jeroen Volk
CEO, InvoiceSharing
lees verder    →
Hoe koppel je het MKB aan de multinational zonder gedoe?
Mark Scholten
Baaz Magazine
lees verder    →
De goede voornemens van de beste secretaresse van Nederland

Kelly Moerbeek

Executive assistant, NN Group
lees verder   →
Hoe koppel je het MKB aan de multinational zonder gedoe?

Mark Scholten

Baaz Magazine
lees verder   →
Tail spend: 'Op de kleintjes letten' gaat niet altijd vanzelf

Alef Burghouts

Value Solutions Consultant, Coupa Software
lees verder   →
Wie is die nieuwe inkoper?

Caroline van den Bosch

Managing Partner, Emeritor
lees verder   →
Gebruikelijkheidstoets biedt speelruimte binnen de Werkkostenregeling

Leo Huisman

Accountant, HLB Den Hartog
lees verder   →
Onverwacht voordeel van een kerstcadeau: een gemotiveerde werknemer

Henry Robben

Hoogleraar Marketing, Nyenrode Business Universiteit
lees verder   →