Goed personeel vinden is tegenwoordig al een waanzinnige klus, maar hoe hou je vervolgens je beste krachten vast? Remy Ludo Gieling, hoofdredacteur van Sprout en MT Magazine, vaktitels voor drukbezette managers en ambitieuze ondernemers, geeft tips over hoe je sneller kunt groeien met toptalent.
Als je nog een kleine startup bent, gaan de meeste zaken bijna vanzelf. Naarmate je groter groeit, zul je moeten nadenken over goed personeelsbeleid. Werknemers worden onrustig als je geen idee hebt wat hun volgende stappen zijn.
In het boek ‘Hard gaan met de beste mensen’ gaan de makers van Sprout op zoek naar de beste inzichten en handvatten voor ondernemers die met hun bedrijf sterk groeien. Bedrijven als Swapfiets, Bynder en Netflix geven hun best practices.
Van slimme werving tot persoonlijke onboarding en het vasthouden van de bedrijfscultuur, alternatieven voor beloning, goed leiderschap en feedback geven, maar ook hoe je afscheid moet nemen bij een mismatch.
Inmiddels is het boek toe aan de derde druk, met meer dan 7000 verkochte exemplaren.
Waarom is dit boek zo’n succes? Remy: ‘Laagdrempelige theorie in hapklare brokken bleek een spot-on concept. Want ondernemers hebben weinig tijd en het zijn generalisten. Ze willen overal een beetje vanaf weten om grip te kunnen houden. Het boek is prettig leesbaar en voorziet je in twee uur van de belangrijkste inzichten. En als je een keer extra informatie nodig hebt, geeft het boek je handige checklists die je er zo bij kunt pakken.’
In het boek beschrijven jullie een aantal methodes die je kunt gebruiken om mensen effectief te belonen. Zitten daar nieuwe methodes bij? ‘Het belangrijkste inzicht is dat mensen niet harder gaan lopen door meer salaris. Uit onderzoek naar motivatie komt naar voren dat het een illusie is dat je mensen kunt motiveren door financieel gewin. Mensen willen vooral waardering en erkenning: een compliment goes a long way. Bij scale-ups krijg je als werknemer altijd veel verantwoordelijkheid. Ondernemers zijn goed in het geven van vertrouwen, maar vergeten nogal eens hun waardering te uiten.’ Het uiten van waardering kan op vele manieren, waarbij je het zo gek kan maken als je zelf wil. Het geven van een compliment, het sturen van een persoonlijk kaartje of het overhandigen van een mooie bos bloemen. Een moment waarbij de medewerker in het zonnetje wordt gezet.
Welke beloningen werken het beste? ‘Het bedrijf Intel beloonde werknemers die moesten overwerken, met pizza voor de hele familie. Het bleek een gouden greep. Mensen deden daardoor een stapje meer voor het bedrijf. Het is getest: een financiële beloning werkt alleen op dag 1. Een persoonlijkere, incidentele beloning werkt beter, net als het geven van een compliment.’
Hoe doe je dat zelf? ‘We organiseren teamuitjes, daarnaast hebben onze journalisten het fijne voordeel dat ze vaak op persreis kunnen.’
Welke lessen uit het boek pas je zelf toe? ‘Iedereen is bezig met cultuur, ik ook. Bij kleine bedrijven is de cultuur nog vanzelfsprekend. Als je groter wordt, zul je de cultuur moeten gaan beschrijven. Je kernwaarden en je missie. Zodat nieuwe werknemers weten waar ze terecht komen. Een goed voorbeeld vind ik het Amerikaanse bedrijf Zappos. De kernwaarden zijn bij hen ongoing business. Ze schaven ze continu bij.
‘En: blijf die kernwaarden ook herhalen als leider! Pas na acht keer gaan mensen iets horen. Schrijf ze op de muur, gebruik ze bij iedere speech, blijf uitleggen waarom je doet wat je doet.’
Waarom is het onboarding-proces zo belangrijk? ‘Bij veel bedrijven is de start van de employee journey een ondergeschoven kindje. ‘Zoek een plek en begin’, iedereen kent deze voorbeelden. Het gaat erom dat je mensen direct vanaf het begin enthousiast maakt. Mensen willen zichzelf verbeteren, dus dat moet je blijven faciliteren. Pas op voor de waan van de dag en motiveer je werknemers. Bied voldoende bijscholing aan en cursussen.’
Geldt dat ook voor afscheid nemen? ‘Ja, geef daar ook ruim aandacht aan! Zorg ervoor dat iemand met een tevreden gevoel vertrekt. Het kan je bedrijf veel brengen als oud-werknemers enthousiast over je blijven praten. Volg ook de juiste stappen als je iemand gedwongen moet laten gaan. Ook hier geldt: tijd en aandacht! Iedereen heeft het druk, maar als je het als baas zelf niet actief stimuleert zal niemand het doen.’
De beste tip die Remy kan geven voor scale-ups: ‘Wanneer je hard groeit, neem je in korte tijd veel mensen aan. Soms moet je daarna om efficiencyredenen weer een aantal mensen ontslaan. Na zo’n ontslagronde zul je zien dat er nog meer mensen opstappen. Omdat de sfeer minder goed is, omdat de cultuur is veranderd. Zorg er dus voor dat je altijd twee mensen aanhoudt die de vrijgekomen rol kunnen vervullen.’
Hoe ziet volgens jou beloning er in de toekomst uit? ‘Er zijn veel theorieën die zich in de praktijk nog moeten bewijzen. Zo kijkt het holacracy-model op een heel nieuwe manier naar organiseren. Je hebt rollen in plaats van functies. Er zijn geen managers, alleen zelfsturende teams. Er zijn geen bonussen, maar je salaris stijgt jaarlijks met een bepaald percentage. Mensen bepalen zelf de salarisschalen en beoordelen elkaar onderling. In de praktijk zie je echter dat het bijna nergens goed werkt.’
Wat is eigenlijk jouw drive, waar ga jij hard op? ‘Sterke merken bouwen waarin al onze doelgroepen altijd kunnen vinden wat ze zoeken. Hoe daar inhoud aan te geven, dat vind ik gaaf. Het gevoel van ‘dat is mijn merk en daar wil ik bij horen’. De impact die je maakt bij drukbezette mensen.’
Hoe merk je dat je daarin slaagt? Krijg je zelf wel eens een compliment?
‘Ik kom zelden ondernemers tegen die niet opstaan met onze nieuwsbrief, en ik hoor tijdens evenementen wel eens de opmerking “wow, wat een netwerk, goed dat jullie dit voor elkaar hebben gekregen.” Die momenten geven je wel het gevoel dat je het niet voor niets doet.’
Gebruik Pimm® om je medewerkers te belonen
Het motiveren van je personeel gaat gepaard met waardering en erkenning. Dus ben je op zoek naar de juiste invulling van jullie attentiebeleid? Correct verwerkt voor de Werkkostenregeling (WKR)? Dan kan Pimm® je helpen. Via ons platform, geheel op maat voor jouw organisatie, vind je bloemen, boeken, giftcards, gebak en andere items uit de tail spend van jouw organisatie. Om je medewerkers goed in het zonnetje te zetten, op een slimme manier!