2
April
2024

Hoe Rabobank de toekomst van zakelijke geschenken vormgeeft met Pimm® Solutions

In de wereld van bankieren is innovatie essentieel om te blijven voldoen aan de veranderende behoeften van klanten en medewerkers. Voor Rabobank betekende dit het herzien van hun aanpak van premiums en relatiegeschenken. Wij hadden het genoegen om met Saskia Roest en Winfred Hanszens van de Rabobank te praten over hun reis met Pimm® Solutions.

Winfred, werkzaam bij Inkoop van Rabobank vertelt dat vanuit het inkoopbeleid Rabobank elke drie tot vijf jaar de markt voor relatiegeschenken en premiums opnieuw verkent. “Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen? Is de leverancier met wie we een contract hebben nog steeds passend? Of zijn er andere partijen die veel scherpere en betere dienstverlening kunnen aanbieden?” Dat was één van de redenen om op pad te gaan. Saskia werkt bij Communicatie: “Een andere reden was dat we zagen dat de behoefte binnen de bank (lokaal en centraal) veranderde. Zo worden er nu veel meer kaartjes verzonden.”

Doelstellingen leverancier relatiegeschenken en premiums

Ook de administratieve afhandeling van de zakelijke geschenken was aan vernieuwing toe. Saskia: “We zetten Excelbestanden over en weer. Dat zou professioneler moeten kunnen.” Winfred vertelt dat Rabobank ook bezig was om het aantal leveranciers waarmee contracten zijn gesloten en diensten worden afgenomen terug te dringen. “Eén van de eerste dingen die we gedaan hebben, is kijken naar: welke aantallen leveranciers zitten nu in het marketing communicatie domein. Als je leveranciers voor wijnen, banket en bloemen bij elkaar gaat optellen, dan waren dat er wel een stuk of 1100 leveranciers”, licht Winfred toe.

Daarnaast heeft Rabobank net als andere banken te maken met AVG-wetgeving bij het verwerken van persoonlijke gegevens. Winfred: “Juridisch gezien moet de bank aan een hoop dingen voldoen, maar je raadt het al: van die elfhonderd leveranciers, hadden we slechts met een beperkt aantal partijen een contract. We zagen dus al snel dat we er flink op vooruit zouden gaan als we efficiënter te werk zouden gaan en het aantal leveranciers zouden terugdringen.‘’

Saskia: “Wij zijn op zoek gegaan naar een premium- en relatiegeschenken partij. Dat was de insteek waar we mee begonnen zijn, maar gaandeweg zagen we kansen om meer van onze doelstellingen te realiseren.

Pimm® Solutions biedt een bredere dienstverlening- een volledig pakket aan geschenken voor medewerkers én relaties. Dat was de reden dat Pimm® aan de shortlist werd toegevoegd. Uiteindelijk bestond het uitgevraagde assortiment uit bloemen, taarten en gebak, promotionele artikelen, wijnen, wenskaarten, het eindejaarsgeschenk voor alle medewerkers. Ook warehousing en fullfilment hebben we meegenomen in de uitvraag.”

Keuze voor Pimm Solutions

Saskia: “Nadat we een short list hadden gemaakt, hebben we een select aantal potentiële leveranciers aangeschreven. Een aantal heeft niet gereageerd en een aantal is afgevallen. Uiteindelijk zijn er vier overgebleven. Wij hadden ervoor gekozen om vóór de presentaties eerst bedrijfsbezoeken te doen. En, heel simpel, om agenda technische redenen kwamen we allereerst bij Pimm op bezoek. We zaten in de auto terug en toen zeiden we tegen elkaar: DIT moeten wij willen!

Waar Pimm® Solutions zich direct in onderscheidde, was de flexibiliteit van het platform en de kwaliteit van de technische oplossing.” Winfred: "Wat Pimm® Solutions extra biedt, is dat fijnmazige lokale netwerk. Dat is voor ons van doorslaggevend belang geweest. Want nu wij Pimm® gecontracteerd hebben, kunnen onze werknemers hun bloemen nog steeds bij de lokale bloemist halen en verandert er voor hen dus niks. Alleen gaat dit aan de achterkant nu allemaal via een soepel geautomatiseerd proces.’’ Saskia vult aan: "De andere partijen vielen af omdat zij niet diezelfde lokale dekking hadden."

De resultaten tot nu toe

Met Pimm® Solutions aan boord heeft Rabobank al aanzienlijke verbeteringen gezien. Saskia: “De webshop is beter benaderbaar dan de oude. Dat is al een grote winst, waardoor ik verwacht dat er minder buiten Pimm® om wordt gekocht. Ook omdat er een groter aanbod is in de shop en een grotere flexibiliteit. Ook control is blij dat er minder leveranciers factureren, omdat alles door Pimm® Solutions wordt gefactureerd aan Rabobank. Dat is veel gemakkelijker en inzichtelijker dan met 1100 leveranciers.

Alle orders worden automatisch gefactureerd en betaald. Dat maakt ook de interne proceskosten een stuk lager.’’ Winfred: ‘’We waren op zoek naar een leverancier die het pakket van relatiegeschenken kon overnemen en uiteindelijk is daar een heel stuk bij geplust. Een mooi voorbeeld hiervan is het toevoegen van kantoorartikelen aan het assortiment. Het is eigenlijk boven de verwachting die we hadden voor we begonnen aan het traject. Pimm® heeft de lat steeds hoger gelegd.’’

Het vooruitzicht:

Voor Rabobank is de samenwerking met Pimm® Solutions meer dan alleen een leveranciersrelatie; het is een partnerschap dat hen helpt om voorop te blijven lopen in de sector. Saskia en Winfred kijken uit naar een toekomst waarin ze blijven innoveren en hun processen blijven verbeteren, met Pimm® Solutions aan hun zijde.

Ben je benieuwd hoe Pimm® een bijdrage kan leveren aan een efficiënt inkoopproces, op het gebied van de tailspend van jouw organisatie? Vraag dan hier geheel vrijblijvend een belafspraak aan of vul hier een spend analyse in. Kai en Chris kijken graag met jou mee!

WKR op orde? Download de WKR checklist!
download  →

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Bedankt! Je inschrijving is gelukt.
Oeps! Er is iets fout gegaan, probeer het later opnieuw.
P2P-verbetertrajecten: hoe krijg je grip en een efficiënt proces?
Ewald Schaap
Purchase-to-Pay Expert, Ewald Schaap Consulting
lees verder    →
Voorkom sociale isolatie, koffiepraat is belangrijker dan je denkt
Wencke Ester Lorber
Commercieel Directeur
lees verder    →
Hoe krijg je iedereen mee in tijden van verandering? (deel 2)
Bas Wouters
Cialdini Method Certified Trainer
lees verder    →
Hoe krijg je iedereen mee in tijden van verandering? (deel 1)
Bas Wouters
Cialdini Method Certified Trainer
lees verder    →
Aandacht, waardering en slimmer belonen: zo groei je sneller met top talent
Remy Ludo Gieling
Hoofdredacteur MT & Sprout
lees verder    →
Gelukkige medewerkers, 5 tips om de code te kraken!
Florie Pronk
Promovenda bij het Erasmus Happiness Economics Research Organization
lees verder    →
Hier moet je op letten in je beloningsbeleid, volgens Great Place to Work
Wencke Lorber
Commercieel Directeur, Great Place to Work
lees verder    →
WKR lastig? Niet als je het zelf goed regelt
Leo Huisman
Accountant, HLB Den Hartog
lees verder    →
Voor meest efficiënte resultaat: pak de koe bij de horens
Jolanda Maasakkers
Directiesecretaresse, SDK Vastgoed
lees verder    →
Stress tijdens de zakelijke feestdagen? Verleden tijd
Marcella van Dijk
Senior Office Manager, ICT Group
lees verder    →
De goede voornemens van de beste secretaresse van Nederland
Kelly Moerbeek
Executive assistant, NN Group
lees verder    →
Onverwacht voordeel van een kerstcadeau: een gemotiveerde werknemer
Henry Robben
Hoogleraar Marketing, Nyenrode Business Universiteit
lees verder    →
Tail spend: 'op de kleintjes letten' gaat niet altijd vanzelf
Alef Burghouts
Value Solutions Consultant, Coupa Software
lees verder    →
Het verborgen belang van een zakelijk kerstcadeautje
Wouter Maat
Manager Purchasing & Category Development, Pimm® Solutions
lees verder    →
Het carrièrepad van de secretaresse van het jaar
Kelly Moerbeek
Executive Assistant, NN Group
lees verder    →
Efficiëntie: de beste secretaresse van Nederland deelt haar geheimen
Kelly Moerbeek
Executive Assistant, NN Group
lees verder    →
Tail spend management brengt technologie en businessbehoeften bij elkaar
Doede van Haperen
Chief Enthousiasm Officer, LAKRAN Procurement Professionals
lees verder    →
Wie is die nieuwe inkoper?
Caroline van den Bosch
Managing Partner, Emeritor
lees verder    →
Inzicht in kleine uitgaven levert grote besparingen op
Robert-Jan Meeks
Eigenaar, Optimeeks Inkoop Implementatie
lees verder    →
Hoe zorg je voor compliancy bij inkoopprocessen?
Ewald Schaap
P2P Consultant, Ewald Schaap Consulting
lees verder    →
Orderproces genegeerd in digitalisering administratie
Tim Schaefers
Algemeen Directeur, Esize
lees verder    →
Gebruikelijkheidstoets biedt speelruimte binnen de Werkkostenregeling
Leo Huisman
Accountant, HLB Den Hartog
lees verder    →
Wie staat werkelijk centraal? De klant of jouw organisatie?
Jeroen Volk
CEO, InvoiceSharing
lees verder    →
Hoe koppel je het MKB aan de multinational zonder gedoe?
Mark Scholten
Baaz Magazine
lees verder    →
Gebruikelijkheidstoets biedt speelruimte binnen de Werkkostenregeling

Leo Huisman

Accountant, HLB Den Hartog
lees verder   →
Wie is die nieuwe inkoper?

Caroline van den Bosch

Managing Partner, Emeritor
lees verder   →
Onverwacht voordeel van een kerstcadeau: een gemotiveerde werknemer

Henry Robben

Hoogleraar Marketing, Nyenrode Business Universiteit
lees verder   →
P2P-verbetertrajecten: hoe krijg je grip en een efficiënt proces?

Ewald Schaap

Purchase-to-Pay Expert, Ewald Schaap Consulting
lees verder   →
Tail spend: 'op de kleintjes letten' gaat niet altijd vanzelf

Alef Burghouts

Value Solutions Consultant, Coupa Software
lees verder   →
Voor meest efficiënte resultaat: pak de koe bij de horens

Jolanda Maasakkers

Directiesecretaresse, SDK Vastgoed
lees verder   →