27
November
2015

Gebruikelijkheidstoets biedt speelruimte binnen de Werkkostenregeling

De Werkkostenregeling (WKR) biedt werknemers veel vrijheden, maar kent wel één belangrijke beperking: de gebruikelijkheidstoets. De gebruikelijkheidstoets is met mist omgeven en het is voor veel ondernemers onduidelijk hoe je hem precies toe moet passen. Het gevaar bestaat dat zij door deze onduidelijkheid iets te stoutmoedig vergoedingen gaan geven, waardoor ze later bij controles in de problemen kunnen komen. De jurisprudentie is spaarzaam, dus als werkgever ben je een pionier. Lastig? Zeker, maar het bied ook kansen om de regels in je voordeel te buigen, mits je een goed verhaal hebt. We interviewden Leo Huisman, Accountant bij HLB Den Hartog.

'De gebruikelijkheidstoets houdt in dat de vergoedingen en verstrekkingen die werkgevers in hun administratie opnemen als eindheffingsloon, niet meer dan 30% mogen afwijken van wat in vergelijkbare omstandigheden gebruikelijk is. Het bedrag dat boven deze grens van 30% uitkomt, wordt gezien als loon van de werknemer. De gebruikelijkheidstoets is bedoeld voor bijzondere situaties. De belastingdienst gaat ervan uit dat een vergoeding of verstrekking van maximaal € 2.400 per persoon per jaar in ieder geval gebruikelijk is. Als de belastingdienst vindt dat de vergoedingen en verstrekkingen ongebruikelijk zijn, dan moeten zij dat in principe zelf aantonen.'

Onderbouw en specificeer
'Toch verdient het aanbeveling om ook zelf de onkosten goed te onderbouwen. Heeft een werknemer onkosten die oplopen tot drieduizend euro per maand, omdat hij bijvoorbeeld veel reist, dan is het verstandig om dat duidelijk te specificeren en toe te lichten. De reiskosten kunnen bijvoorbeeld intermediaire kosten zijn (de kosten van een werknemer die hij maakt in opdracht van de werkgever) en gericht vrijgestelde kosten (zoals de kilometervergoeding en de maaltijden onderweg). Zolang een bedrijf niet gecontroleerd wordt, is er niets aan de hand. Maar komt er toevallig een controleur langs en de administratie is niet duidelijk genoeg, dan kan dat mogelijk voor aanzienlijke problemen zorgen.'

"Ik adviseer om één keer per jaar actief te onderzoeken of je de ruimte die de regeling biedt, wel optimaal gebruikt."

Het aanwijzen van de posten
'Wat het nog verder compliceert, is het aanwijzen van de posten. Binnen de WKR-regeling moet je aan het begin van het jaar aangeven wat je gaat toewijzen aan de werkkosten, inclusief de gericht vrijgestelde kosten. Hoe ga je bijvoorbeeld de fitnessvergoeding toepassen? Of de kilometervergoeding? Je kunt dat allemaal in je financiële administratie op orde hebben, maar als je het niet vastlegt in een intern document, dan bestaat de kans dat de inspecteur het allemaal als loon bestempelt. Zelfs de 19 cent per kilometer aan reiskosten, die in principe vrijgesteld waren als ze niet zijn aangewezen, kunnen als loon worden aangemerkt. Het is de vraag hoever de belastingdienst zal gaan met aanwijzen van dergelijke vergoedingen als loon, maar de kans op complicaties bestaat, zolang de belastingdienst hier zelf nog geen harde uitspraken over heeft gedaan.'

'Maak daarom ieder jaar een document waarin duidelijk staat aangegeven welke kosten je voor het komende jaar toewijst aan de WKR en laat dat document ondertekenen door de ondernemingsraad of door P&O. Een andere mogelijkheid is dat je het opneemt in een arbeidsreglement. Want hoewel de kans reëel is dat het in de toekomst geen problemen op zal leveren, is het nu nog onduidelijk hoe men hier mee om zal gaan. De belastingdienst wil in ieder geval zien dat er officieel beleid is ten aanzien van de WKR en dat het bijvoorbeeld in het bedrijfsreglement is opgenomen. Grotere bedrijven doen dit doorgaans al, maar bij kleinere bedrijven schiet het er vaak bij in. Better safe than sorry!'

Durf te spelen!
'Deze onduidelijkheid is exemplarisch voor de hele WKR en gaat ook zeker niet helpen om de WKR en de gebruikelijkheidstoets meer onder de aandacht te krijgen bij organisaties. Omdat WKR zo’n ondergeschoven kindje is, laten bedrijven kansen liggen en zijn ze vaak te laat om de voordelen van de WKR-regeling volledig te benutten. Ik adviseer dan ook om in ieder geval één keer per jaar actief te onderzoeken of je de ruimte die de regeling biedt, wel optimaal gebruikt.'

'Wat het zo onduidelijk maakt, is dat de werkgever op de de stoel van de belastingdienst wordt gezet. De strakke kaders zijn weggevallen en je moet als werkgever zelf uitvogelen wat er mogelijk is. En precies daar liggen kansen die je niet onbenut moet laten. Je moet als werkgever in het diepe duiken en de belastingdienst uitdagen. Dat wil niet zeggen dat je zomaar iets uit je duim kan zuigen, maar we mogen ervan uitgaan dat de overheid fair play hanteert. Dus wanneer wij onze verhalen en onze administratie op orde hebben, dan kunnen we durf tonen en met de regels spelen. Het zou immers bijzonder kwalijk zijn en van onbehoorlijk bestuur getuigen als de overheid achteraf ineens wel strakkere kaders zou hanteren.'

WKR op orde? Download de WKR checklist!
download  →

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Bedankt! Je inschrijving is gelukt.
Oeps! Er is iets fout gegaan, probeer het later opnieuw.
Hoe Rabobank de toekomst van zakelijke geschenken vormgeeft met Pimm® Solutions
Saskia Roest & Winfred Hanszens
lees verder    →
P2P-verbetertrajecten: hoe krijg je grip en een efficiënt proces?
Ewald Schaap
Purchase-to-Pay Expert, Ewald Schaap Consulting
lees verder    →
Voorkom sociale isolatie, koffiepraat is belangrijker dan je denkt
Wencke Ester Lorber
Commercieel Directeur
lees verder    →
Hoe krijg je iedereen mee in tijden van verandering? (deel 2)
Bas Wouters
Cialdini Method Certified Trainer
lees verder    →
Hoe krijg je iedereen mee in tijden van verandering? (deel 1)
Bas Wouters
Cialdini Method Certified Trainer
lees verder    →
Aandacht, waardering en slimmer belonen: zo groei je sneller met top talent
Remy Ludo Gieling
Hoofdredacteur MT & Sprout
lees verder    →
Gelukkige medewerkers, 5 tips om de code te kraken!
Florie Pronk
Promovenda bij het Erasmus Happiness Economics Research Organization
lees verder    →
Hier moet je op letten in je beloningsbeleid, volgens Great Place to Work
Wencke Lorber
Commercieel Directeur, Great Place to Work
lees verder    →
WKR lastig? Niet als je het zelf goed regelt
Leo Huisman
Accountant, HLB Den Hartog
lees verder    →
Voor meest efficiënte resultaat: pak de koe bij de horens
Jolanda Maasakkers
Directiesecretaresse, SDK Vastgoed
lees verder    →
Stress tijdens de zakelijke feestdagen? Verleden tijd
Marcella van Dijk
Senior Office Manager, ICT Group
lees verder    →
De goede voornemens van de beste secretaresse van Nederland
Kelly Moerbeek
Executive assistant, NN Group
lees verder    →
Onverwacht voordeel van een kerstcadeau: een gemotiveerde werknemer
Henry Robben
Hoogleraar Marketing, Nyenrode Business Universiteit
lees verder    →
Tail spend: 'op de kleintjes letten' gaat niet altijd vanzelf
Alef Burghouts
Value Solutions Consultant, Coupa Software
lees verder    →
Het verborgen belang van een zakelijk kerstcadeautje
Wouter Maat
Manager Purchasing & Category Development, Pimm® Solutions
lees verder    →
Het carrièrepad van de secretaresse van het jaar
Kelly Moerbeek
Executive Assistant, NN Group
lees verder    →
Efficiëntie: de beste secretaresse van Nederland deelt haar geheimen
Kelly Moerbeek
Executive Assistant, NN Group
lees verder    →
Tail spend management brengt technologie en businessbehoeften bij elkaar
Doede van Haperen
Chief Enthousiasm Officer, LAKRAN Procurement Professionals
lees verder    →
Wie is die nieuwe inkoper?
Caroline van den Bosch
Managing Partner, Emeritor
lees verder    →
Inzicht in kleine uitgaven levert grote besparingen op
Robert-Jan Meeks
Eigenaar, Optimeeks Inkoop Implementatie
lees verder    →
Hoe zorg je voor compliancy bij inkoopprocessen?
Ewald Schaap
P2P Consultant, Ewald Schaap Consulting
lees verder    →
Orderproces genegeerd in digitalisering administratie
Tim Schaefers
Algemeen Directeur, Esize
lees verder    →
Wie staat werkelijk centraal? De klant of jouw organisatie?
Jeroen Volk
CEO, InvoiceSharing
lees verder    →
Hoe koppel je het MKB aan de multinational zonder gedoe?
Mark Scholten
Baaz Magazine
lees verder    →
Wie staat werkelijk centraal? De klant of jouw organisatie?

Jeroen Volk

CEO, InvoiceSharing
lees verder   →
P2P-verbetertrajecten: hoe krijg je grip en een efficiënt proces?

Ewald Schaap

Purchase-to-Pay Expert, Ewald Schaap Consulting
lees verder   →
Voorkom sociale isolatie, koffiepraat is belangrijker dan je denkt

Wencke Ester Lorber

Commercieel Directeur
lees verder   →
Hoe Rabobank de toekomst van zakelijke geschenken vormgeeft met Pimm® Solutions

Saskia Roest & Winfred Hanszens

lees verder   →
Stress tijdens de zakelijke feestdagen? Verleden tijd

Marcella van Dijk

Senior Office Manager, ICT Group
lees verder   →
Hier moet je op letten in je beloningsbeleid, volgens Great Place to Work

Wencke Lorber

Commercieel Directeur, Great Place to Work
lees verder   →