1
June
2018

Succesvol overtuigen in vier stappen

Je kent het vast wel. Je hebt een toffe ontdekking gedaan die jouw werk makkelijker en efficiënter kan maken. Vanuit jouw enthousiasme was je hier het liefst gisteren al mee begonnen, maar jouw team, jouw manager of misschien zelfs een andere afdeling binnen jouw organisatie blijkt niet zo snel overtuigd. Wij geven jouw daarom 4 tips om jouw collega's succesvol te overtuigen van jouw geniale oplossing!


Collega’s succesvol overtuigen van jouw idee blijkt in de praktijk niet altijd even makkelijk. Je team of manager is gewend geraakt aan de oude (vertrouwde) manier van werken en zelfs als die manier van werken niet optimaal is, houdt niemand van grote veranderingen. Iets nieuws klinkt vooral als veel werk (met een hoofdletter W). Maar te lang blijven werken op een onhandige en inefficiënte manier is natuurlijk ook niet de bedoeling...

4 tips die je helpen jouw collega’s te overtuigen

Hoe kan je jouw collega's dan alsnog overtuigen van jouw idee? Houd het simpel, positief en leef je goed in in de juiste persoon. Met deze vier tips ben je goed voorbereid en heb je meer kans dat jouw idee werkelijkheid wordt.

1. Waar is jouw collega gevoelig voor?

Zoek uit bij wie je moet zijn en speel in op problemen waar deze collega tegenaan loopt. Benadruk de belangrijkste voordelen van jouw idee en vertel hoe het deze problemen kan oplossen. Want, hoe fijn is het dat je iets hebt gevonden waarmee je niet alleen jouw werk, maar ook het werk van jouw collega gemakkelijker kan maken?

2. Succes is besmettelijk...

En enthousiasme ook! Wanneer je kunt laten zien dat het voor vergelijkbare bedrijven of afdelingen ook werkt, zorg je voor vertrouwen en kan jouw collega zich beter voorstellen dat het ook voor hem of haar zou kunnen werken. Misschien ken je wel iemand uit jouw netwerk die enthousiast is? Of misschien kan je succesvolle case studies van vergelijkbare organisaties vinden?

3. Tijd overhouden wil iedereen

Voorgaande punten kun je combineren op het moment dat je jouw collega’s wilt overtuigen van het feit dat jouw eigen werkproces (en dat van andere afdelingen) verbetert op het moment dat jouw geniale idee doorgevoerd zal worden. Zo kun je, zoals hiernaast, bijvoorbeeld tonen dat werk sneller, efficiënter of makkelijker uitgevoerd kan worden. We hebben het immers altijd druk en wat tijd over hebben aan het eind van de week is nooit verkeerd.

4. Cijfers werken altijd goed

Wanneer je collega’s nog niet helemaal overtuigd zijn, is het slim om jouw idee te onderbouwen met cijfers. Reken voor hen uit wat het oplevert en wat jouw oplossing eventueel kost zodat ze zelf de balans op kunnen maken. Ook zo: door uit te rekenen wat iets je kost als je niéts veranderd maak je het veel concreter en tastbaarder wat het oplevert. Je maakt het je collega’s zo makkelijker, je hebt voor jezelf ook gelijk meer inzicht en bovenstaande punten zijn nog beter onderbouwd.

Gratis Business Case voor jou op maat!

Omdat wij merken dat het niet voor iedereen even makkelijk is om een business case te maken, hebben wij een manier gevonden om het jou gemakkelijker te maken. Wanneer je onderstaande vragenlijst invult, maakt Christiaan op basis van deze gegevens een inschatting hoeveel jouw afdeling bespaart als je met de oplossing van Pimm® werkt. Benieuwd? Klik hier!

Maak je klaar voor de toekomst
Met bovenstaande punten zal het succesvol overtuigen van jouw collega’s geen probleem zijn! Met al deze kennis en handige tips ben jij nu zeker in staat om je collega’s voortaan van jouw goede ideeën te overtuigen. 😉

download hier →

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Bedankt! Je inschrijving is gelukt.
Oeps! Er is iets fout gegaan, probeer het later opnieuw.
PIMM op bezoek bij:Multi Flora! 🌸
lees verder    →
Deze geefmomenten komen er aan!
Zie hier welke Geefmomenten op de planning staan!
lees verder    →
Ben jij dit jaar het haasje om een paasattentie voor jouw collega's te kiezen?
Doe hier je inspiratie op voor een feestelijk Pasen!
lees verder    →
Een goed attentiebeleid, waar moet je beginnen?
Myrthe, Customer Success Manager bij Pimm®, vertelt jou wat een attentiebeleid is en waarom deze zo belangrijk is voor jouw organisatie.
lees verder    →
Werkkostenregeling (WKR) 2024: Hoe gebruik je het?
Hoe werkt het en waar moet je rekening mee houden? Wij leggen het je kort en krachtig uit!
lees verder    →
Het aantal leveranciers verminderen in 3 stappen
in 3 stappen.
lees verder    →