25
November
2020

Investeren in Employer Branding? Doen, juist nu!

De arbeidsmarkt staat op zijn kop! Veel afgestudeerden zitten zonder baan. Meerdere bedrijven hebben een hiring freeze ingesteld. Employer Branding staat op een lager pitje.

Dat laatste is een gemiste kans, want employer branding hoeft niet veel geld te kosten! In deze blog vertellen we wat employer branding betekent en waarom extra aandacht aan employer branding loont, juist in deze tijd!

Wat is een employer brand?

Een employer brand is de reputatie onder het personeel en de perceptie van jouw toekomstige collega’s over het bedrijf. Met andere woorden, employer branding is de manier waarop jouw bedrijf in de markt staat bij werkzoekenden en je huidige collega’s. Hoe beter jij bent in employer branding, hoe groter de kans dat je toptalenten binnenhaalt en behoudt.

Laten we zeggen dat je een fenomenale job hebt gedaan om een sterk merk op te bouwen met betrekking tot producten of diensten. Helaas is een sterk merk alleen niet voldoende om iemand te overtuigen om voor je bedrijf te werken.

Als een werkzoekende aan een medewerker van jouw bedrijf vraagt: "Hoe is het om daar te werken?" zal de medewerker niet zeggen: "We hebben een aantal geweldige producten gemaakt". In plaats daarvan zal degene in alle waarschijnlijkheid de dagelijkse praktijk opnoemen. Of de lunch wel lekker is, de bedrijfsuitjes legendarisch zijn en of er genoeg aan persoonlijke ontwikkeling gedaan wordt.

Waarom is employer branding belangrijk?

Op dit moment vraag je je misschien af: is dit nu echt belangrijk voor mijn bedrijf?

Absoluut! Een goede employer brand kan volgens onderzoek van LinkedIn de kosten per werknemer met de helft verlagen. Daarnaast blijkt uit onderzoek van Glassdoor dat 75% van de actieve werkzoekenden zal solliciteren naar een baan als de werkgever zijn employer brand actief beheert.

Een aantal toffe voorbeelden van toffe employer branding:

- Sodastream

- Google

Employer branding zorgt voor meer zichtbaarheid

We begrijpen dat er tijdens corona wellicht minder budget is, en dat snappen je medewerkers ook! Maar employer branding hoeft niet alleen geld te kosten. Hoeveel screenshots van Zoom-meetings, foto’s van online teamborrels of attenties heb je al voorbij zien komen op social media? Ook dat is employer branding!

Zo breng je als bedrijf (of eigenlijk doen je collega’s dat zelf) de bedrijfscultuur op een leuke en geloofwaardige manier in beeld. Nu de medewerkers thuis zitten, wordt er steeds meer gebruikgemaakt van social media. Het biedt een uitgelezen kans om aan je zichtbaarheid te werken, terwijl je geen vacatures online hebt staan.

Hoe zorg je dat collega’s positieve verhalen delen?

Wees je allereerst bewust van wat er precies bij je collega’s speelt. Hoe zit het met de motivatie, betrokkenheid, productiviteit en het succes van je werknemers? Met een gemotiveerd team is je kans groter om goed door een crisis te komen. Nu iedereen voorlopig nog thuis werkt is employer branding naar je interne organisatie belangrijker dan ooit.

Dagelijkse morning meetings, managers die rondbellen om hun waardering te uiten, CEO’s die vertellen hoe het ervoor staat, online work-outs, kaartjes, cadeautjes, borrelpakketten: je kunt het zo gek niet bedenken. Jouw medewerkers zijn nu je belangrijkste stakeholders ooit. Oprechte belangstelling en goed werkgeverschap zijn dus key in jouw employer branding strategie.

Persoonlijke aandacht helpt bij het motiveren van je medewerkers. Het zorgt ervoor dat medewerkers zich, op dit moment, gehoord en gewaardeerd voelen. Hoe zorgt jouw bedrijf voor deze persoonlijke aandacht?

Pimm helpt!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het regelen van cadeaus, kaartjes en borrelpakketten voor collega’s en relaties? De Pimm® cadeaushop helpt grote organisaties met het centraal inkopen voor alle attenties. Handig, want zo heb je niet meer tientallen bonnetjes, hoef je niks meer voor te schieten en heb je één centraal aanspreekpunt voor al je vragen. Enthousiast geworden? Vraag een gratis demo aan!

download hier →

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Bedankt! Je inschrijving is gelukt.
Oeps! Er is iets fout gegaan, probeer het later opnieuw.
PIMM op bezoek bij:Multi Flora! 🌸
lees verder    →
Deze geefmomenten komen er aan!
Zie hier welke Geefmomenten op de planning staan!
lees verder    →
Ben jij dit jaar het haasje om een paasattentie voor jouw collega's te kiezen?
Doe hier je inspiratie op voor een feestelijk Pasen!
lees verder    →
Een goed attentiebeleid, waar moet je beginnen?
Myrthe, Customer Success Manager bij Pimm®, vertelt jou wat een attentiebeleid is en waarom deze zo belangrijk is voor jouw organisatie.
lees verder    →
Werkkostenregeling (WKR) 2024: Hoe gebruik je het?
Hoe werkt het en waar moet je rekening mee houden? Wij leggen het je kort en krachtig uit!
lees verder    →
Het aantal leveranciers verminderen in 3 stappen
in 3 stappen.
lees verder    →