KPN sluit medewerkers aan op Pimm® cadeaushop

Met ruim 30.000 werknemers is KPN één van de grotere werkgevers van Nederland. Maar het bedrijf wil ook de beste werkgever zijn. Het belangrijkste argument om bij KPN te gaan werken is volgens KPN zelf: je wordt beter bij KPN. Zowel op professioneel als persoonlijk vlak. KPN hecht dan ook veel waarde aan het geven van persoonlijke cadeaus aan werknemers en zakelijke relaties bij bijzondere gelegenheden als jubilea, geboortes en huwelijken. Maar wil je tienduizenden mensen op een persoonlijke manier fêteren, dan moet je dat natuurlijk wel op een efficiënte manier doen.

KPN levert IT-diensten aan zowel de consumentenmarkt als de zakelijke markt. Hierbij staan de kernwaarden eenvoud, persoonlijk en vertrouwen centraal. Naast de bekende KPN-winkels heeft KPN een aantal grotere kantoren in Nederland waar het grootste deel van de werknemers gevestigd is. Voor het geven van cadeaus aan werknemers en zakelijke relaties gebruikten de afdelingen jarenlang verschillende leveranciers. “ Het aantal purchase orders was aanzienlijk,” zegt Kees Rog, inkoopmanager bij KPN. “We waren enorm veel tijd kwijt met bestellen en het aantal losse declaraties en facturen stapelden zich in rap tempo op.”

Efficiënt en persoonlijk
Door grote reorganisaties ontstond er toenemende druk op de afdelingen om efficiënter te gaan werken. Dit mocht echter niet ten koste gaan van de medewerkerstevredenheid en de relaties met zakelijke klanten. KPN ging op zoek naar een oplossing waarbij inkoopvolume gebundeld kon worden en losse declaraties en facturen verleden tijd zouden zijn. De one-stop-shop oplossing van Pimm® Solutions kwam als winnaar uit de bus.

“De oplossing die wij zochten, moest voor meer efficiëntie zorgen, zonder dat het afbreuk zou doen aan het persoonlijke karakter van het geven van cadeaus,” vertelt Rog. “Dit persoonlijke karakter wordt gevormd doordat je vaak zelf wilt bepalen wat, waar en wanneer je welk cadeau geeft. Daarnaast wilden wij alle voordelen die digitale inkoopsystemen met zich meebrengen zoals snelheid, veiligheid, gemak en efficiëntie.”

Ontzorgen en besparen
De keuze voor de Pimm® cadeaushop lag voor de hand, volgens Rog: “Pimm® Solutions had de meest overtuigende propositie. Hun credo ‘ontzorgen & besparen’ communiceerde precies de boodschap waar wij naar op zoek waren.” De Pimm®-oplossing werd op maat aangepast naar de wensen van KPN. Er werden onder meer aanpassingen gedaan op het gebied van specifieke productgroepen, veiligheid en procuratie- en goedkeuringsprocessen. De shop is bovendien voorzien van de look-and-feel van de KPN-huisstijl. “Dit lijkt een detail, maar hiermee bereik je dat de medewerkers zich verbonden en veilig voelen in de shop,” aldus Rog.

Direct na de implementatie werd de Pimm® cadeaushop ingezet voor het aanbieden van bloemen, wijn en taarten. Niet veel later werden hier cadeaubonnen, wenskaarten, geboortecadeaus en fruitboxen aan toegevoegd. Voorlopig blijft de focus op deze productgroepen liggen, om de beste prijs-kwaliteitsverhouding te kunnen garanderen.

‘Het credo ‘ontzorgen & besparen’ communiceerde precies waar wij naar op zoek waren.’

Doelstellingen behaald
Sinds KPN de Pimm® ccadeaushop gebruikt is er een reductie gerealiseerd in het aantal declaraties van enkele honderden naar slechts tientallen per maand. Uitgebreide managementrapportages met één digitale factuur zijn hiervoor in de plaats gekomen. De oplossing heeft dan ook sterk bijgedragen aan het behalen van de doelstellingen op het gebied van kostenreducties en medewerkerstevredenheid. “We hebben een enorme slag gemaakt op zowel het operationele als het administratieve vlak,” concludeert Rog. “Onze secretariaten en managers zijn minder tijd, en dus minder geld, kwijt met het inkopen van cadeaus en attenties en de stapels facturen op de bureaus van de administratieve medewerkers zijn verdwenen! Bovendien levert het grote volume een stevige onderhandelingspositie, wat leidt tot betere prijzen.”

KPN Corporate Market ook aangesloten
De goede ervaring heeft ertoe geleid dat recent ook KPN Corporate Market (voorheen Getronics) werd aangesloten bij de Pimm® cadeaushop. Hiermee kunnen nog eens 5.000 mensen binnen de organisatie bediend worden via de Pimm® cadeaushop. “Hoe meer medewerkers en afdelingen de Pimm® cadeaushop gebruiken, hoe groter de efficiëntieslag die gemaakt kan worden. Nu de Pimm® cadeaushop overal staat, is het dus zaak dat men er ook maximaal gebruik van gaat maken.”

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Bedankt! Je inschrijving is gelukt.
Oeps! Er is iets fout gegaan, probeer het later opnieuw.
Persoonlijke cadeaus voor medewerkers CWZ via one-stop-shop
Het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis wilde vanaf 2013 het interne cadeaubeleid aanscherpen door het geven van meer persoonlijke geschenken bij speciale gelegenheden. Precies op dat moment kwamen Pimm® Solutions en het CWZ met elkaar in contact.‍
VodafoneZiggo medewerkers maken gebruik van de Pimm® cadeaushop
Bij VodafoneZiggo was het inkopen van attenties voor medewerkers en klanten een ingewikkelde aangelegenheid. “Wilden we een cadeaukaart aan iemand geven, dan moest het worden ingekocht, daarna opgehaald en nog worden doorgefactureerd.”