13
March
2019

Lastenverlichting? Kabinetsevaluatie werkkostenregeling

Iedere verandering brengt weerstand met zich mee. Dit geldt ook voor de vanaf 2015 verplicht ingevoerde Werkkostenregeling (WKR). In de markt zijn verschillende geluiden te horen, over het algemeen meer negatief dan positief. Ondernemers ervaren niet de beloofde lastenverlichting.

In 2018 heeft het Rijk de WKR zelf laten evalueren. Dit is gedaan door middel van een representatieve enquête onder werkgevers, interviews met intermediairs, focusgroepsessies met medewerkers van de Belastingdienst en een kwantitatieve analyse van de aangegeven eindheffing. Ook in deze evaluatie wordt door het Rijk bevestigd dat het gros van de bedrijven geen administratieve lastenverlichting ervaart.

Objectief kun je wel stellen dat het terugbrengen van 29 regelingen naar slechts één een duidelijke versimpeling is. Dit zou dan ook een goede basis moeten zijn voor een simpele administratieve aanpak. Waardoor komt het dan dat men geen lastenverlichting ervaart? Dat was én is immers het belangrijkste doel van de WKR. We zochten het voor je uit.

Veel ruimte voor interpretatie
De schoen wringt met name door de diverse interpretatiemogelijkheden die bij de versimpelde regeling mogelijk zijn. Dit is aan de ene kant de charme van de regeling, aan de andere kant zorgt dit voor veel twijfel in de juistheid van de navolging. Het kabinet ziet dat werkgevers zoveel mogelijk de gerichte vrijstellingen en nihilwaarderingen proberen te benutten, voordat men zaken onder de vrije ruimte schaart. Dit is zeker slim en de goede aanpak, maar dit maakt dat de regeling als complex wordt ervaren. De complexiteit is weg te nemen door tijdig keuzes te maken over de post waaronder je de verschillende attenties onderbrengt, dit goed vast te leggen en daaraan vast te houden. In een eerdere blog hebben we een checklist opgesteld die hierbij kan helpen, deze kun je hieronder downloaden. Bij twijfel over de juistheid van jouw interpretatie, kan je altijd een brief naar de fiscus sturen en vragen om bevestiging van de door jou gekozen afhandeling.

Checklist WKR >

Zelf zorgen voor lastenverlichting
Mede als gevolg van het eerdere punt is er geen gevoel van lastenverlichting bij de bedrijven. Als je jouw interpretatie hebt gekozen en vastgelegd kan je vervolgens de gekozen methode zover mogelijk automatiseren met je leveranciers en eigen systemen. Zoals Leo Huisman in een eerdere blog aangaf, is een geautomatiseerde vastlegging van geefmomenten inclusief onderbouwing noodzakelijk om de WKR prettig en behapbaar toe te passen. Dan heb je er de rest van het jaar geen omkijken meer naar. Indien gewenst kun je jaarlijks de gekozen aanpak evalueren, maar in het rapport wordt aangegeven dat er geen grote wijzigingen in de WKR worden verwacht. Waarschijnlijk hoef je dus de komende jaren niet veel te veranderen.

Hoewel het flauw is van het Rijk om te concluderen dat ondernemers het zichzelf moeilijk maken door de – door het Rijk zelf opgestelde - gerichte vrijstellingen en nihilwaarderingen optimaal te benutten, geeft dit wel aan waar de winst te behalen valt. Durf hierin op tijd een keuze te maken en vervolgens te automatiseren, dan zal de WKR ook daadwerkelijk voor een gevoel van lastenverlichting zorgen.

De volledige kamerbrief is op de website van de Belastingdienst te downloaden >

Automatiseer de rapportages voor de WKR met Pimm®
Met je handen in het haar over hoe je het attentiebeleid correct verwerkt voor de werkkostenregeling (WKR)? De automatische rapportages van Pimm® en kennis maken daar een eind aan. Ingekochte attenties worden direct gecategoriseerd en gerapporteerd in diverse gelegenheden/kostenplaatsen. Plus: de inkoop van attenties is direct efficiënter geregeld.

Meer over de WKR >

download hier →

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Bedankt! Je inschrijving is gelukt.
Oeps! Er is iets fout gegaan, probeer het later opnieuw.
Deze geefmomenten komen er aan!
Zie hier welke Geefmomenten op de planning staan!
lees verder    →
Ben jij dit jaar het haasje om een paasattentie voor jouw collega's te kiezen?
Doe hier je inspiratie op voor een feestelijk Pasen!
lees verder    →
Een goed attentiebeleid, waar moet je beginnen?
Myrthe, Customer Success Manager bij Pimm®, vertelt jou wat een attentiebeleid is en waarom deze zo belangrijk is voor jouw organisatie.
lees verder    →
Werkkostenregeling (WKR) 2024: Hoe gebruik je het?
Hoe werkt het en waar moet je rekening mee houden? Wij leggen het je kort en krachtig uit!
lees verder    →
Het aantal leveranciers verminderen in 3 stappen
in 3 stappen.
lees verder    →
Ecologische voetafdruk verminderen op kantoor? Wij hebben wat voor je!
Jasper, Manager Commerciële Binnendienst bij Pimm®, vertelt jou over het belang van herbruikbare bekers.
lees verder    →