23
February
2021

De vrije ruimte, ook in 2021 aangepast

In een eerder artikel brachten we jullie al op de hoogte over de zes nieuwe belastingmaatregelen, bekend gemaakt vanwege de aanhoudende coronacrisis.  Deze maatregelen zijn genomen om organisaties en hun medewerkers te ondersteunen in deze bijzondere tijd. Eén van deze regels betrof de verruiming van de vrije ruimte in de Werkkostenregeling, van 1,7% naar 3% over het fiscale loon tot en met €400.000.  

Nu kunnen we je vertellen dat ook in 2021 de vrije ruimte over het fiscale loon tot en met €400.000 is verhoogd van 1.7% naar 3%. Wat dit betekent? Je leest het hieronder!

Extra ondersteuning voor de medewerker

Onder de Werkkostenregeling mag je als werkgever een gedeelte van het fiscale loon besteden aan onbelaste vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen voor werknemers, zoals cadeaus en attenties. Dat is de vrije ruimte.

Over de eerste €400.000 van het fiscale loon van organisaties geldt voor 2020 en ook voor 2021 een verhoging van de vrije ruimte van 1.7% naar 3%! Dit betekent dat je, waar mogelijk, je medewerkers wat extra tegemoet kunt komen. Daarnaast kan het sectoren helpen die zijn getroffen door de crisis, maar hun medewerkers willen blijven ondersteunen en waarderen.

Boven de €400.000 van het fiscale loon van een organisatie is in 2021 een percentage van 1,18% aan vrije ruimte vastgesteld, waar dit vorig jaar 1,2% betrof. Dit percentage is dus iets verlaagd, wat met name van invloed is voor de grotere bedrijven in Nederland.

Maken jullie al optimaal gebruik van

de vrije ruimte?

Handig om te weten; er zijn verschillende regels waardoor niet alle cadeaus en attenties voor je medewerkers in de vrije ruimte opgevoerd hoeven te worden. De vrije ruimte is namelijk niet zo vrij als de naam impliceert. Als het percentage aan vrije ruimte wordt overschreden, betaal je als werkgever 80% naheffing over het meerdere. Dat wil je voorkomen!  

Daarnaast heb je te maken met een verlaagd percentage aan vrije ruimte, boven de €400.000 van het fiscale loon van de organisatie, waardoor je hier zo optimaal mogelijk gebruik van wilt maken.

Eén van die regels is bijvoorbeeld de kleine geschenkenregeling. Indien je als werkgever een attentie aan je werknemer geeft zonder dat dit betrekking heeft op het dienstverband, wordt de attentie door de Belastingdienst niet als loon aangemerkt.

Er zijn dus cadeaus en attenties die al zijn vrijgesteld van loonheffing en dus onbelast gegeven kunnen worden. Maar, om deze regel van kracht te laten gaan heeft de Belastingdienst drie voorwaarden gesteld, namelijk:


1. De attentie blijft onder de €25,- (exclusief verzendkosten!)

2. Het betreft geen geld of cadeaukaart

3. De attentie wordt gegeven in een situatie waarin een ander ook een geschenk zou geven.

Voldoet de attentie aan deze voorwaarden? Dan kun je dit als werkgever dus vrijgesteld van loonheffing verstrekken en is het opnemen van de attentie in de vrije ruimte helemaal niet nodig. Zo houd je meer ruimte over voor de cadeaus en attenties die niet voldoen aan de bovenstaande drie voorwaarden, zonder dat je hier 80% belasting over hoeft te betalen.

Meer weten over de kleine geschenkenregeling? Lees hier verder >

Voorkom onnodige extra kosten,

Pimm kan helpen!

De inkoop van zakelijke attenties stopt zoals je kunt lezen niet bij het regelen van een attentie. De administratieve afhandeling voor de Belastingdienst is hier een belangrijk onderdeel van. Door het correct en slim toepassen en registreren van de geboden regelingen rondom de werkkostenregeling (WKR) kan jouw werkgever onnodige extra (loon-)heffingen voorkomen bij de aanschaf van attenties! Pimm® kan je hierbij helpen.

Benieuwd hoe? Vraag dan eens vrijblijvend een demo aan >

download hier →

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Bedankt! Je inschrijving is gelukt.
Oeps! Er is iets fout gegaan, probeer het later opnieuw.
PIMM op bezoek bij:Multi Flora! 🌸
lees verder    →
Deze geefmomenten komen er aan!
Zie hier welke Geefmomenten op de planning staan!
lees verder    →
Ben jij dit jaar het haasje om een paasattentie voor jouw collega's te kiezen?
Doe hier je inspiratie op voor een feestelijk Pasen!
lees verder    →
Een goed attentiebeleid, waar moet je beginnen?
Myrthe, Customer Success Manager bij Pimm®, vertelt jou wat een attentiebeleid is en waarom deze zo belangrijk is voor jouw organisatie.
lees verder    →
Werkkostenregeling (WKR) 2024: Hoe gebruik je het?
Hoe werkt het en waar moet je rekening mee houden? Wij leggen het je kort en krachtig uit!
lees verder    →
Het aantal leveranciers verminderen in 3 stappen
in 3 stappen.
lees verder    →