20
July
2016

Hoe duurzaam is corporate tail spend?

De meeste grote bedrijven hebben tegenwoordig iemand in dienst die specifiek verantwoordelijk is voor het Corporate Social Responsibility (CSR) beleid van de organisatie. Dat levert voor inkoop vaak andere KPI’s op dan enkel besparingen. Maar hoe ga je voor de tail spend om met deze KPI’s?

Bij traditionele aanbestedingstrajecten wordt er vooral naar de prijs gekeken. Steeds meer bedrijven gaan echter over op een andere manier waarop zij projecten in de markt uitzetten en aanbieders beoordelen. Naast de prijs, worden ook het resultaat en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) doorslaggevende argumenten. Deze manier van aanbesteden, inkoop 2.0 of resultaatgericht inkopen genoemd, zorgt ervoor dat de inkoopprofessional aansluiting krijgt bij de bedrijfsdoelstellingen. Het directe gevolg is dat dat je met andere KPI’s komt te werken om het effect van inkoop aan te tonen. Voorbeelden van dergelijke KPI’s zijn de mate waarin inkoop bijdraagt aan de klanttevredenheid en in hoeverre een aanbiedende partij maatschappelijk verantwoord onderneemt.

Randvoorwaarden versus core business
Zo is ook het streven om zo veel mogelijk met lokale en regionale aanbieders te werken bij steeds meer bedrijven een belangrijke KPI voor inkoop. Voor bedrijven die beter op MVO willen letten, is het immers belangrijk om te weten waar producten vandaan komen, en of het productieproces wel is ingericht volgens de juiste richtlijnen en sociale voorwaarden. Het argument ‘duurzaam is te duur’ gaat niet langer op als er meer KPI’s zijn dan alleen de prijs.

Maar op een goede manier invulling geven aan het streven om met verantwoorde lokale en regionale aanbieders te werken kan in de praktijk best lastig zijn. Want hoe ga je als corporate al die kleine aanbieders afzonderlijk beoordelen? En sluiten de processen van al die verschillende aanbieders überhaupt wel aan op die van de corporate? Grote bedrijven hebben hun processen, zoals bijvoorbeeld de inkoop van de tail spend, verregaand geautomatiseerd, waar dit in het midden- en kleinbedrijf nog grotendeels handmatig gebeurt. En wat te denken van afzonderlijke afspraken met al die aanbieders?

Verbindende partijen
Een tussenpartij die het MKB en corporates verbindt, zoals Pimm, kan hierbij uitkomst bieden. Laten we het voorbeeld van de corporate tail spend nemen. Als alle lokale en regionale aanbieders voor de corporate tail spend bij elkaar komen in een applicatie die gekoppeld kan worden aan het systeem van de vragende partij, kunnen zij op die manier voldoen aan de hoge eisen die corporates stellen op het gebied van onder meer automatisering en CSR.

Grote ondernemingen hebben op hun beurt met zo’n tussenpartij een instrument in handen waarmee ze invulling kunnen geven aan hun streven naar een duurzame, maatschappelijk verantwoorde of sociale tail spend en tegelijkertijd in de pas kan blijven met de corporate processen en richtlijnen.

Schoenmaker, blijf bij je leest
De hoge kwaliteitseisen die corporates aan leveranciers stellen op het gebied van IT en duurzaamheid zijn zo gewaarborgd. Bovendien besparen bedrijven aanzienlijk op de kosten via Pimm®. Dit zit hem niet alleen in de tail spend aankoopprijs, maar de automatisering van de relatiegeschenken en cadeaus zorgt ook voor een vermindering van secretariële en administratie-uren die het bedrijf anders kwijt is aan het bestellen van bijvoorbeeld een bloemetje. De gehele TCO gaat derhalve omlaag. Alle handelingen die samenhangen met inkoop van relatiegeschenken komen samen in zo’n webshop. Dat verbetert weer de relatie met de leveranciers, omdat het bedrijf niet met elke leverancier afzonderlijk hoeft te onderhandelen over de kostprijs. Dat scheelt de lokale bloemist tijd, energie en kosten. En het bedrijf bespaart op transactie- en proceskosten. Alle partijen doen waar ze goed in zijn en de innovatie kan weer gevonden worden in ieders expertise. Tel uit je winst!

Wil je ook eens om tafel met Pimm® Solutions om na te gaan welke mogelijke kansen er binnen jouw bedrijf liggen, of heb je andere vragen? Je bent van harte welkom een mailtje te sturen naar christiaan@pimmsolutions.nl.

download hier →

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Bedankt! Je inschrijving is gelukt.
Oeps! Er is iets fout gegaan, probeer het later opnieuw.
Eindejaarsgeschenken zonder zorgen: hoe SBB het eindejaarsgeschenk transformeerde met Pimm
lees verder    →
PIMM op bezoek bij: Treatments® 🧼
lees verder    →
PIMM op bezoek bij:Multi Flora! 🌸
lees verder    →
Deze geefmomenten komen er aan!
Zie hier welke Geefmomenten op de planning staan!
lees verder    →
Ben jij dit jaar het haasje om een paasattentie voor jouw collega's te kiezen?
Doe hier je inspiratie op voor een feestelijk Pasen!
lees verder    →
Een goed attentiebeleid, waar moet je beginnen?
Myrthe, Customer Success Manager bij Pimm®, vertelt jou wat een attentiebeleid is en waarom deze zo belangrijk is voor jouw organisatie.
lees verder    →