21
April
2016

‘Even’ naar de winkel of centraal inkopen?

In je lunchpauze even naar de bloemist om de hoek om een paar bossen bloemen te kopen? Of toch nog snel een cadeaubon met iets leuks halen? Het lijkt makkelijker dan een order plaatsen in de Pimm® cadeaushop. Goedkoper lijkt het ook, want misschien krijg je nog korting én betaal je geen verzendkosten. Toch werkt dat anders dan je waarschijnlijk denkt. Aan het ‘even’ naar de winkel lopen zijn namelijk hoge indirecte kosten voor je werkgever verbonden. Welke?

“Ik loop in de pauze wel even naar de bloemist. Dat is net zo snel geregeld en waarschijnlijk goedkoper!” Vorige week sprak ik een secretaresse van een bedrijf waar we mee samenwerken. “Ik heb een hele leuke opdracht voor jullie,” zei ze. “We willen alle flexmedewerkers op een project bedanken met een bloemetje, wel 30 man! Kan ik dit gewoon in de webshop bestellen en welke korting ontvang ik dan? Of is het toch beter dat ik in de pauze even zelf naar de bloemist loop? Daar krijg ik zeker korting en dan declareer ik het wel.”

Allereerst een hele mooie opdracht die we graag aannemen! Het is echter gelijk een moment dat we toch wat extra uitleg geven. Want ja, je kan het gewoon in de Pimm® cadeaushop bestellen. En ja, we zijn heel blij met de opdracht. We kunnen helaas niet altijd korting geven. Toch heeft jouw werkgever nog steeds voordeel bij het bestellen via de Pimm® cadeaushop, méér dan alleen de eventuele korting op de aanschaf. Hoe dit werkt? Dit licht ik je graag toe door uit te leggen waarom organisaties ervoor kiezen om met Pimm® te werken. Want jij helpt jouw werkgever enorm veel kosten te reduceren door te bestellen via de Pimm® cadeaushop.

Wat is Pimm® Solutions nu eigenlijk precies?
Pimm® is in de kern een e-commerce/IT organisatie. Wij hebben de Pimm® cadeaushop ontwikkeld en zorgen voor de ruime keuze aan cadeaus en attenties, de kwaliteit van de producten en levering en de service daaromheen. Zo kan je voor al je vragen bij de klantenservice van Pimm® terecht. Daarnaast zorgen we dat de Pimm® cadeaushop bijvoorbeeld gekoppeld wordt met het inkoopsysteem van jouw werkgever. En we ontwikkelen maandelijks nieuwe features en functionaliteiten die de winkelervaring voor jou als besteller zo aangenaam mogelijk dienen te maken.

Maar Pimm® is meer dan alleen een webshop in zakelijke cadeaus. Pimm® centraliseert de inkoop van zakelijke cadeaus door duizenden verschillende leveranciers onder te brengen in één platform. Zelf houden wij namelijk, op cadeaubonnen en een paar andere producten na, geen voorraad. Daarentegen kun je een bestelkeuze maken uit een netwerk van meer dan 3500 aangesloten partner leveranciers van cadeaus en attenties. Pimm® heeft met deze leveranciers zelf inkoopcontracten gesloten.

Hoeveel kost jouw bloemetje van 20,- euro nu echt?
Als je duizenden werknemers, relaties en klanten op een persoonlijke manier wilt kunnen verrassen, moet dit natuurlijk wel op een gemakkelijke en efficiënte manier gebeuren. Organisaties bieden hun werknemers dan ook graag gebruikersgemak. Alle zakelijke geschenken via één platform aanbieden sluit daar goed bij aan. Bijkomend voordeel: in dit proces kunnen organisaties meerdere doelstellingen realiseren. Stel, je hebt besloten de bloemen toch bij de bloemist op de hoek te kopen en het bonnetje te declareren. Wist je dat de gemiddelde kosten voor het verwerken van een declaratie of factuur in Nederland tussen de 35,- en 95,- euro ligt? Deze kosten komen bovenop de prijs van het bosje zelf, waardoor de interne kosten kunnen oplopen tot wel 115,- euro. Voor één simpel bosje bloemen. Het centraliseren van de inkoop via de Pimm® cadeaushop maakt een eind aan de wildgroei van allerlei leveranciers en zorgt voor een vermindering van leveranciers, facturen en declaraties.

‘Maar Pimm® moet daar toch ook iets aan overhouden?’
Wij worden blij van jouw bestellingen, want daar verdienen wij ons brood mee. Voor elke bestelling in de Pimm® cadeaushop ontvangen wij een percentage. Niet op alle producten zitten dezelfde verdiensten voor ons. De verdiensten op bloemen en cadeaubonnen zijn bijvoorbeeld heel verschillend.

Daarnaast maakt Pimm® kosten bij het ontwikkelen, opzetten, inrichten van de webshop, het ontwikkelen van nieuwe features en functionaliteiten en de uiteindelijke service tijdens het samenwerken, bijvoorbeeld de klantenservice. Deze kosten kunnen we niet kwijt in de verkoopprijs van de producten in de webshop, want deze producten mogen niet duurder zijn dan dat je zelf naar de winkel zou gaan. Om die reden zijn onze verzendkosten eigenlijk verzend-order-, service- en transactiekosten. Het grootste deel zijn de volledige verzendkosten die we moeten betalen aan onze leveranciers en het andere deel dekt de kosten van onze klantenservice en orderdesk.

‘Maar is het dan nog wel interessant om met Pimm® samen te werken?
‘Want als ik naar een bloemist in de stad loop voor een paar boeketten is het toch ook goed geregeld? En misschien krijg ik nog korting ook.’ Door het werken met Pimm® kunnen bedrijven hun doelstellingen realiseren: gemak voor de besteller enerzijds en een indirecte kostenreductie anderzijds. Door te werken met Pimm® heeft jouw werkgever nog maar één leverancier waarvan ze één factuur ontvangen. Dit scheelt onderaan de streep soms honderdduizenden euro’s per jaar. Daarnaast hoef je nooit meer voor te schieten en te declareren. Handig toch?!

Weet nu dus dat je bij elke bestelling jouw werkgever juist helpt met organisatie breed kosten te reduceren. En één ding is zeker. Door centraal inkopen via Pimm® help je jouw werkgever méér dan met de korting die je hebt weten te bedingen bij de bloemist om de hoek.

Meer over bestellen bij Pimm® >

download hier →

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Bedankt! Je inschrijving is gelukt.
Oeps! Er is iets fout gegaan, probeer het later opnieuw.
Deze geefmomenten komen er aan!
Zie hier welke Geefmomenten op de planning staan!
lees verder    →
Ben jij dit jaar het haasje om een paasattentie voor jouw collega's te kiezen?
Doe hier je inspiratie op voor een feestelijk Pasen!
lees verder    →
Een goed attentiebeleid, waar moet je beginnen?
Myrthe, Customer Success Manager bij Pimm®, vertelt jou wat een attentiebeleid is en waarom deze zo belangrijk is voor jouw organisatie.
lees verder    →
Werkkostenregeling (WKR) 2024: Hoe gebruik je het?
Hoe werkt het en waar moet je rekening mee houden? Wij leggen het je kort en krachtig uit!
lees verder    →
Het aantal leveranciers verminderen in 3 stappen
in 3 stappen.
lees verder    →
Ecologische voetafdruk verminderen op kantoor? Wij hebben wat voor je!
Jasper, Manager Commerciële Binnendienst bij Pimm®, vertelt jou over het belang van herbruikbare bekers.
lees verder    →