7
June
2018

Spend analyse: in Europa lopen we vijf jaar voor op inkoopgebied

Alexander Arsath Ro'is is een ervaren en veelgevraagde inkoopmanager die al ruim 20 jaar in de inkoopwereld actief is. Hij was bovendien de dagvoorzitter van de Round Table over innovatief inkopen die Pimm® onlangs organiseerde. Reden voor Leonie Schipperus-Benjamins, founder van Pimm® Solutions, om hem na afloop van de Round Table aan de tand te voelen over inkoop, spend analyse en de voortrekkersrol die Europa op dit gebied vervult.

De laatste tien jaar beweegt Alexander Arsath Ro'is zich vooral in de publieke sector. Bij zowel gemeenten, provincies als waterschappen is hij actief als strategisch inkoopadviseur. Zo vervulde hij in 2017 de rol van CPO bij de gemeente Amsterdam. Waarom Alexander zo populair is? Zijn uitgebreide kennis en kunde aangaande het verbinden van politieke doelstellingen aan het inkoopvak alsmede het succesvol opbouwen, neerzetten en transformeren van inkoopafdelingen. Alexander is net terug uit New York, waar hij een inkoopbenchmarkproject draaide. Zijn conclusie: “Ze zijn daar nog bezig met zaken die we in Amsterdam allang hebben gehad.”

Je hebt net een indrukwekkend project afgerond in New York. Hoe kwam je op het idee om die kant op te gaan?
Het is al mijn hele leven lang mijn droom om daar te werken, ik loop al 30 jaar met dat idee in mijn hoofd. Toen ik CPO was voor de gemeente Amsterdam, dacht ik: dit is mijn kans. Iedereen in de wereld kent Amsterdam en als ik ooit mijn droom wil waarmaken om met de CPO van New York kennis te maken, dan moet ik dit moment aangrijpen.

Ik kwam via-via in contact met Michael Owh, die sinds februari dit jaar Chief Procurement Officer van Los Angeles is, maar toen nog de CPO van New York was. Ik mailde hem dat ik kennis wilde uitwisselen en de trends in New York wilde vergelijken met de trends in West-Europa. Dat werd uiteindelijk een benchmark-project. We stelden van tevoren een agenda op van ongeveer anderhalve dag, waarbij alle aspecten van inkoop aan bod kwamen. Van strategische inkoop, zoals categoriemanagement en business alignment, tot aan de operationele inkoop en de tactische inkoop, dus het doen van de aanbestedingen zelf. Ik heb toen de trends in West-Europa op een rijtje gezet. Ik was erg benieuwd of we vóór of achter zouden lopen; ik had namelijk geen idee.

Hoe verliep de ontmoeting?
Toen ik het kantoor van Owh in Manhattan binnenliep, hadden we direct een klik. We hadden een vergelijkbare achtergrond en raakten in een enthousiast gesprek verwikkeld. De eerste dag was het vooral vergelijken. Amsterdam heeft bijvoorbeeld een inkoopvolume van 1,8 miljard euro en ongeveer 120 inkopers. In New York heb je het over 22 miljard aan inkoopvolume en 2.000 inkopers. Owh was de opper-CPO en hij had maar liefst 21 CPO’s onder zich. Dat is dus wel een behoorlijk verschil in schaal. Maar uiteindelijk blijkt dat hetgeen wat hij inkoopt, heel sterk lijkt op wat Amsterdam inkoopt. Je praat eigenlijk altijd over drie dingen: het fysieke domein, zoals bruggen, wegen, bomen en parken, het sociale domein, zoals hulp in de huishouding en ouderenvoorzieningen en tot slot alle bedrijfsvoeringzaken, zoals ICT, facilitair en catering.

Zij gaan daarin overigens wel verder, aangezien ze bijvoorbeeld ook de geweren inkopen voor de NYPD en de brandweerwagens voor de brandweer. Dat wordt in Nederland door aparte semi-bestuurlijke organisaties geregeld, waar je als gemeente niet tussenkomt. Wij kopen in Amsterdam dan weer de dieselolie voor de rondvaartboten in, iets wat ze daar niet kennen.

Zijn er nog meer verschillen ten opzichte van West-Europa?
Owh vertelde dat hij onlangs een aantal adviesbureaus had ingehuurd, die bezig waren om de spend analyses te doen. Dus: wat koop ik nou eigenlijk in en met welke leveranciers doe ik zaken? Dat is eigenlijk het abc van inkoop, iets wat wij in Nederland allang hebben gehad. Onze conclusie was dan ook dat zij daar drie tot vijf jaar achterlopen op de trends in West-Europa. In Nederland is bijvoorbeeld elke grote organisatie bezig met categoriemanagement. Zij zijn nog bezig met leggen van het fundament: de spend analytics.

Als je de spend analyse nog niet op orde hebt, dan betekent dat dat je de uitgaven van je organisatie nooit onder controle kunt krijgen. Zaken als de tail spend blijven bijvoorbeeld buiten je blikveld en dan kun je geen scherp inkoopbeleid voeren. Zelfs in Europa kunnen we op dat gebied nog vooruitgang boeken. Spend analyses kijken doorgaans alleen naar de grootste leveranciers, omdat het veel te kostbaar is om al die kleine facturen na te pluizen. Wil je inzicht krijgen in zaken als de tail spend, dan kun je eigenlijk niet op mensen en standaardanalyses vertrouwen. Daar komen organisaties als Pimm® in het spel, die voor jou onderhandelen voor de beste prijs, zorg dragen voor de controle op kwaliteit en zorgen dat je maar één factuurstroom hebt. Dat is een ontwikkeling die we nu Europa zien gebeuren, maar daar zijn ze in Amerika nog niet aan toe.

Volg ons op Linkedin om op de hoogte te blijven van het laatste tail spend nieuws >

Wij zijn ook verder op het gebied van inkoopsoftware, zoals Negometrix of Esize. Jan Siderius, de directeur van Negometrix, spreekt nu voor het eerst op Amerikaanse congressen en heeft net een kantoor in Manhattan geopend. Dat laat zien dat ze ook op dat gebied nog flinke stappen moeten maken. Er is de afgelopen tien jaar in Nederland zoveel gebeurd en zij staan nu aan het begin van dat hele proces.

Zouden we dan van onze ervaring geen exportproduct moeten maken? Zo blijft jouw droom om in New York te werken ook levensvatbaar.

Ik zie zeker mogelijkheden voor West-Europese consultants om de inkoop daar naar een hoger niveau te tillen. We kunnen ze helpen om vroeger aan te haken bij de behoeften van de interne klant, dat is eigenlijk de essentie van zaken als categoriemanagement. Ook de kunst van het aanhaken op politieke doelstellingen is iets wat we zeker kunnen exporteren.

Wanneer ga je terug naar New York?
Ik moest eerst even als gespreksleider de Round Table van Pimm® in goede banen leiden en voorlopig ben ik hier in Nederland nog druk genoeg, maar ik hou mijn oren en ogen zeker open. Mijn Harvey Specter-pak hangt in ieder geval klaar, mocht het nodig zijn!

WKR op orde? Download de WKR checklist!
download  →

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Bedankt! Je inschrijving is gelukt.
Oeps! Er is iets fout gegaan, probeer het later opnieuw.
Bookspot.nl & Pimm® slaan de handen ineen
Frits van der Laan
Senior Marketeer
lees verder    →
Hier moet je op letten in je attentiebeleid, volgens Great Place to Work
Wencke Lorber
Commercieel Directeur, Great Place to Work
lees verder    →
WKR lastig? Niet als je het zelf goed regelt
Leo Huisman
Accountant, HLB Den Hartog
lees verder    →
Voor meest efficiënte resultaat: pak de koe bij de horens
Jolanda Maasakkers
Directiesecretaresse, SDK Vastgoed
lees verder    →
P2P-verbetertrajecten: hoe krijg je grip en een efficiënt proces?
Ewald Schaap
Purchase-to-Pay Expert, Ewald Schaap Consulting
lees verder    →
Stress tijdens de zakelijke feestdagen? Verleden tijd
Marcella van Dijk
Senior Office Manager, ICT Group
lees verder    →
De beste voornemens van de beste secretaresse van Nederland
Kelly Moerbeek
Executive assistant, NN Group
lees verder    →
Een dag uit het leven van een secretaresse
Kelly Moerbeek
Executive Assistant, NN Group
lees verder    →
Onverwacht voordeel van een kerstcadeau: een gemotiveerde werknemer
Henry Robben
Hoogleraar Marketing, Nyenrode Business Universiteit
lees verder    →
Tail spend: 'Op de kleintjes letten' gaat niet altijd vanzelf
Alef Burghouts
Value Solutions Consultant, Coupa Software
lees verder    →
Het verborgen belang van een zakelijk kerstcadeautje
Wouter Maat
Manager Purchasing & Category Development, Pimm® Solutions
lees verder    →
Het carrièrepad van de secretaresse van het jaar
Kelly Moerbeek
Executive Assistant, NN Group
lees verder    →
Efficiëntie: de beste secretaresse van Nederland deelt haar geheimen
Kelly Moerbeek
Executive Assistant, NN Group
lees verder    →
Tail spend management brengt technologie en businessbehoeften bij elkaar
Doede van Haperen
Chief Enthousiasm Officer, LAKRAN Procurement Professionals
lees verder    →
Wie is die nieuwe inkoper?
Caroline van den Bosch
Managing Partner, Emeritor
lees verder    →
Inzicht in kleine uitgaven levert grote besparingen op
Robert-Jan Meeks
Eigenaar, Optimeeks Inkoop Implementatie
lees verder    →
Hoe zorg je voor compliancy bij inkoopprocessen?
Ewald Schaap
P2P Consultant, Ewald Schaap Consulting
lees verder    →
Orderproces genegeerd in digitalisering administratie
Tim Schaefers
Algemeen Directeur, Esize
lees verder    →
Gebruikelijkheidstoets biedt speelruimte binnen de Werkkostenregeling
Leo Huisman
Accountant, HLB Den Hartog
lees verder    →
Wie staat werkelijk centraal? De klant of jouw organisatie?
Jeroen Volk
CEO, InvoiceSharing
lees verder    →
Hoe koppel je het MKB aan de multinational zonder gedoe?
Mark Scholten
Baaz Magazine
lees verder    →
Efficiëntie: de beste secretaresse van Nederland deelt haar geheimen

Kelly Moerbeek

Executive Assistant, NN Group
lees verder   →
Orderproces genegeerd in digitalisering administratie

Tim Schaefers

Algemeen Directeur, Esize
lees verder   →
Een dag uit het leven van een secretaresse

Kelly Moerbeek

Executive Assistant, NN Group
lees verder   →
Stress tijdens de zakelijke feestdagen? Verleden tijd

Marcella van Dijk

Senior Office Manager, ICT Group
lees verder   →
WKR lastig? Niet als je het zelf goed regelt

Leo Huisman

Accountant, HLB Den Hartog
lees verder   →
Wie staat werkelijk centraal? De klant of jouw organisatie?

Jeroen Volk

CEO, InvoiceSharing
lees verder   →