29
April
2020

Eenmalige verhoging vrije ruimte (WKR) naar 3%

Vanwege de aanhoudende coronacrisis heeft de overheid zes nieuwe belastingmaatregelen bekend gemaakt. Om ondernemers, zzp’ers en andere organisaties te ondersteunen in deze moeilijke tijd. Een van de zes belastingmaatregelen betreft de verhoging van de vrije ruimte in de Werkkostenregeling van 1.7% naar 3%, wat betekent dat organisaties die hier ruimte voor hebben hun medewerkers wat extra tegemoet kunnen komen.

September vorig jaar informeerden wij jullie al over de verhoogde vrije ruimte van de Werkkostenregeling via het artikel: Verhoogde vrije ruimte, in 2020! Deze regeling wordt nu aangepast, in positieve zin. Waar in het initiële plan over de eerste €400.000 van de fiscale loonsom van organisaties 1,7% aan vrije ruimte gold, wordt dit met ingang van de nieuwe maatregelen eenmalig verhoogd naar 3%. Boven de €400.000 geldt nogsteeds het percentage van 1,2% aan vrije ruimte. Met deze nieuwe maatregel heeft een werkgever meer ruimte om haar medewerkers tegemoet te komen met vergoedingen, onbelast. Waar mogelijk natuurlijk.

Waarom is deze regeling getroffen?
De nieuwe maatregelen zijn getroffen om organisaties meer financiële ruimte te geven. Door de vrije ruimte te vergroten geeft de overheid organisaties extra mogelijkheid om medewerkers bijvoorbeeld te belonen of te bedanken, met een bloemetje of een cadeaukaart. Ook kan deze regeling worden ingezet om medewerkers te voorzien van bepaalde benodigdheden om het thuiswerken zo aangenaam mogelijk te maken. Denk hierbij aan een headset en tweede beeldscherm.  

Benutten jullie de vrije ruimte al optimaal?
Zoals hierboven al is benoemd kun je als werkgever tot een bepaalde hoogte onbelaste vergoedingen aan werknemers verstrekken. Als het percentage van momenteel 3% wordt overschreden zal er 80% belasting worden geheven over de overige vergoedingen opgevoerd in de vrije ruimte van de Werkkostenregeling.

Gelukkig bestaan er diverse regelingen die ervoor zorgen dat bepaalde uitgaven niet opgevoerd hoeven te worden in de vrije ruimte. Pimm® helpt je bij het gebruik van deze regelingen, zodat jullie optimaal gebruik kunnen maken van de vrije ruimte.

Wil je hier meer informatie over? Vraag vrijblijvend een demo aan, dan vertelt Chris of Shannon je graag meer. Of download hieronder het door ons opgestelde handige stroomschema met bijbehorende checklist, om jou op weg te helpen de vrije ruimte optimaal te benutten.

Wil je meer informatie over de overige belastingmaatregelen? Lees hier het bericht van de overheid.

download hier →

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Bedankt! Je inschrijving is gelukt.
Oeps! Er is iets fout gegaan, probeer het later opnieuw.
PIMM op bezoek bij:Multi Flora! 🌸
lees verder    →
Deze geefmomenten komen er aan!
Zie hier welke Geefmomenten op de planning staan!
lees verder    →
Ben jij dit jaar het haasje om een paasattentie voor jouw collega's te kiezen?
Doe hier je inspiratie op voor een feestelijk Pasen!
lees verder    →
Een goed attentiebeleid, waar moet je beginnen?
Myrthe, Customer Success Manager bij Pimm®, vertelt jou wat een attentiebeleid is en waarom deze zo belangrijk is voor jouw organisatie.
lees verder    →
Werkkostenregeling (WKR) 2024: Hoe gebruik je het?
Hoe werkt het en waar moet je rekening mee houden? Wij leggen het je kort en krachtig uit!
lees verder    →
Het aantal leveranciers verminderen in 3 stappen
in 3 stappen.
lees verder    →